Af - 12/04-15 22:36

Kan kvinder ikke være bartendere?Kan kvinder ikke være bartendere?

Googles billedsøgning har et kønsproblem.

storybild

Googles billedsøgning giver et skævt billede af hvilke jobs kvinder har, viser ny undersøgelse. (Billede: Polfoto)

Vi ved alle, at kvinder kan være både bartendere og administrerende direktører, men bruger man Googles billedsøgning, er det slet ikke det indryk, man får.

Det, vi får frem i billedsøgningen, påvirker vores forestilling om, hvilke typer jobs mænd og kvinder har. Det viser en ny undersøgelse fra University of Washington og University of Maryland skriver Huffington Post.

Forskerne brugte Googles billedsøgning til at søge på 49 forskellige jobs og kiggede så på de 100 øverste resultater. De sammenlignede kønsfordelingen i den virtuelle verden med det amerikanske Bureau of Labors statistik, der viser kønsfordelingen i de forskellige fag.

LÆS OGSÅ: Her er grunden til, at du kan søge efter billeder på Google

For nogle fag var forskellene meget store. I en Google billedsøgning for administrerende direktør var 11% af de viste billeder af kvinder, sammenlignet med at 27% af USAs administrerende direktører er kvinder.

Indenfor telemarketing stod kvinder for 64% af søgeresultatet mens der i virkelighedens USA er tale om en ligelig fordeling på 50/50.

Søger man på bartendere er der i Googles billedsøgning 23% kvinder mens det virkelige tal er 60%.

LÆS OGSÅ: Apple og Facebook vil have fat i 15-årigt app-geni

”Et antal af tophitsene der viser kvinder som håndværkere er modeller i meget lidt tøj, med en hjelm på, der poserer med et trykluftsbor. Du får ting ingen vil anse for professionelt”, siger en af forskerne Cynthia Matuszek.

For at finde ud af hvordan resultaterne af billedsøgningen på virkede folk, stillede forskerne en række spørgsmål om et bestemt job. To uger senere viste forskerne de samme personer manipulerede billedsøgningsresultater og stillede de samme spørgsmål.

LÆS OGSÅ: Disse 10 tricks vil gøre dig til Google-mester

Det fik testpersonerne til at ændre deres holdning en smule. Forskerne undersøgte ikke langtidseffekterne af opfattelserne, men andre undersøgelser viser at udsættes man gennem længere tid for forudfattet information, kan det påvirke alt fra personlige opfattelser til hvem man ansætter.

Forskerne peger på at den målte effekt rejser spørgsmål om, hvorvidt de algoritmer der lægger til grund for billedsøgning skal ændres for at modvirke stereotype forestillinger om, hvem der har hvilke job.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress