Af - 24/01-16 22:12

Dette simple sove-trick giver dig rigtig god søvnDette simple sove-trick giver dig rigtig god søvn

Der er ét bestemt trick, som du kan bruge, hvis du gerne vil have en god nats søvn.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Herover kan du læse om endnu flere råd til bedre søvn.

En dårlig nats søvn kan være ødelæggende for hele dagen efter. Derfor forsøger mange at gøre deres søvn så god som muligt - og der findes utallige råd. Mange handler om komfort og temperatur, men du kan også få en bedre søvn med lyd.

Det skriver Daily Mail.

Lyden af rislende vand eller bølger, som ruller ind over en strand kan være særdeles beroligende og give dig en bedre søvn. Og ifølge professor i biologisk sundhed på Pennsylvania State University Orfeu Buxton handler det om den store forskelle på vores opfattelse af forskellige lyd.

LÆS OGSÅ: Der er seks personer på billedet - kan du se hvorfor?

Pludselige lyde vil udløse en evolutionær reaktion, som aktiverer kroppen på en abrupt måde. Hvor beroligende lyde, som eksempelvis af vand, danner et ikke-truende lydbillede. Og ikke nok med det, kan det virke beskyttende overfor de pludselige lyde.

Så hvis der er dannet et beroligende lydbillede af vand - for eksempel gennem en playliste på computeren - kan du beskytte dig mod pludselig høje lyde, som ellers kunne risikere at vække dig.

LÆS OGSÅ: Anker Boyes protegé vil være borgmester i Odense

- Disse langsomme, brusende lyde er lyde, som ikke er truende, og det er derfor det virker beroligende på folk. Det er som om, de siger: 'Bare rolig, bare rolig, bare rolig, forklarer Orfeu Buxton.

Du kan altså maskere dine roommates natlige besøg i køkkenet eller toiletbesøg med en playliste med sommerregn, som blokerer 'truende' lyde ud, hvis du vil have en god nats søvn, forklarer professoren.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Derfor bør du ikke sove med underbukser

LÆS OGSÅ: Hjemløse sover i bidende kulde: Nødherberger mangler frivillige

LÆS OGSÅ: Derfor er det sundt for dig at sove længe

LÆS OGSÅ: Denne side SKAL du sove på om natten: Her er 5 gode grunde

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress