Af - 25/08-16 22:32

Ekspert: Denne sovestilling er den værsteEkspert: Denne sovestilling er den værste

Den forkerte sovestilling kan både give dig rynker og hængebryster.

Bildstrecke im Grossformat »
I dette billedgalleri kan du klikke dig gennem ni råd til at få en bedre søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

De fleste af os har en særlig måde, vi bedst kan lide at falde i søvn på, men ifølge en ekspert er det ikke ligegyldigt, hvordan vi sover.

For visse stillinger kan give dig belastningsskader, rynker og hængebryster, hvis du er en kvinde, skriver health.com.

Ken Shannon er physioterapeut ved Brigham and Women’s Hospital i Boston, og han advarer især mod at sove på maven, da det kan give en lang række utilsigtede følger.

LÆS OGSÅ: Søvneksperter: Sådan står du bedst op om morgenen

- At sove på maven gør det svært at fastholde en neutral position for rygraden, og det sætter dine led og muskler under tryk, hvilket kan give irritation af nerverne, der kan føre til følelsesløshed, smerter og snurren, siger han til Health og peger på, at det eneste postive er, at det minimerer snorken.

Eksperterne er enige om, at den næstbedste sovestilling er, når man ligger på siden. Det er med til at dæmpe snorkeriet, og du udsætter ikke din rygrad og dine led for det samme pres, som når du sover på maven.

De advarer dog om, at man kan få rynker af at sove sådan . især hvis man har en tendens til at mase sit hoved ned i puden. Og for kvinderne kan det få brysterne til at hænge, fordi der ikke er noget støtte.

LÆS OGSÅ: Forsker advarer: Har du også søvn-bulimi?

Den bedste måde at sove på er, når man ligger på ryggen. Også selvom der følger flere uheldige ting med stillingen.

Stillingen er optimal, fordi rygrad, nakke og hoved ligger i en udstrakt position, og den neutrale position giver hvile og støtte uden at belaste kroppen.

LÆS OGSÅ: Forskning: Så længe skal du sove for at forblive rask

Og ifølge dermatologen Dee Anna Glaser, så undgår man både rynker og hængebryster ved at sove på ryggen, fordi der trækker og klemmer på de udsatte steder.

Sov godt.


.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress