Af Maria Cuculiza - 30/10-16 22:20

Har du også problemer med at sove søndag nat? Her er forklaringenHar du også problemer med at sove søndag nat? Her er forklaringen

... Du er ikke alene.

storybild

Girl covered her head with a pillow.Insomnia

Mens søvnløshed normalt forbindes med problemer med at falde i søvn enkelte nætter eller i særligt stressende perioder, så har nogen især problemer med at sove natten mellem søndag og mandag – faktisk op til 60 procent af os har det sådan ifølge en undersøgelse fraTravelodge.

Ifølge undersøgelsen, som er foretaget over 3.500 mennesker, har en fjerdedel af disse søndags-søvnløse en eller flere gange haft så ringe en nat på grund af mangel på søvn, at de har sygemeldt sig mandag morgen.

LÆS OGSÅ: Sjov Snapchat-video: Faldt i søvn i bussen - nu griner alle af ham på nettet

Ifølge sitet, Avogel, viser en anden undersøgelse, at der især er to grunde til søndagssøvnløsheden:

- Den ene grund er, at man stresser over mulige problemer med næste dags offentlige trafik til og fra arbejde, at man ved at man er nødt til at sove godt for at overkomme den følgende uges krav samt andre former for stress over den kommende uges krav.

- Den anden grund er biologisk og handler om, at man i weekenden har lavet sin døgnrytme om og typisk er stået senere op og gået senere i seng og i øvrigt har dovnet om søndagen i en grad så man slet ikke er træt nok.

LÆS OGSÅ: 6 gode grunde: Derfor skal du sove på venstre side

Men ifølge Avogel behøver man ikke bare finde sig i, at man er nødt til at ligge og vende og dreje sig hele søndag nat. Der er ting man kan gøre for at vågne mere frisk og udhvilet mandag morgen. Læs 6 gode råd:

6 gode råd

- Hold dig til dine daglige 'vågn op'- og 'gå i seng'-rutiner. I det mindste lørdag aften og søndag morgen.


- Kroppens naturlige ur styres blandt andet af dagslys, så få så meget dagslys som muligt i løbet af søndagen. Træk gardinerne for, når det bliver mørkt og dæmp dit indendørs lys, som du nærmer dig din normale sengetid.

- Undgå eller begræns såvidt muligt søndagens alkohol og kaffe, som ikke bør indtages efter frokost, da begge dele forstyrrer søvnrytmer og gør det sværere at falde i søvn senere.


- Skriv ned hvad der bekymrer dig og hvad du skal nå i ugens løb. Det vil mindske bekymringer for at glemme eller ikke at kunne nå hvad du skal.

- Lav også en plan for hvordan du vil nå de ting som du skal nå. Bryd større projekter ned i mindre bidder, så du bedre kan overskue de enkelte dele.



- Praktiserer mindfullness eller meditation- download eventuelt en 10 minutters guided mindfullness session.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Det er dumt at bruge weekenden på at sove

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress