Af - 07/02-16 22:07

Bruger du Facebook for meget? Så lider du måske af detteBruger du Facebook for meget? Så lider du måske af dette

Ifølge ny forskning er der en klar forbindelse mellem at lide af søvnmangel og Facebook-tid.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Her kan du læse gode råd til, hvordan du får bedre søvn. Blandt andet kan smartphonen med til at ødelægge nattesøvnen.

Er du begyndt at bruge mere og mere tid på Facebook?

Det kan være, fordi du ikke får nok søvn. Forskere fra University of California har lavet et studie, som viser direkte forbindelse mellem at lide af søvnmangel og ekstra tid på Facebook.

Flere studier - blandt andet et fra University of Pittsburgh - peger på, at de personer, som bruger mest tid på sociale medier, er dem med de største søvnproblemer. Dette nye studie fortæller dog en lidt anden historie.

LÆS OGSÅ: Gå tidligt i seng og scor gode karakterer i skolen

Den viser, at mindre søvn fører til højere grad af udmattelse, og man som følge af det bliver mere modtagelig over for distraktioner - og det betyder, at man i ender ud med at bruge mere tid på Facebook.

- Hvis du bliver distraheret? Hvad gør du så? Så går du på Facebook. Det er let, det er nemt, og du er træt, siger Gloria Mark, professor hos University of California og ledende forsker på studiet.

LÆS OGSÅ: Derfor farer din kat pludselig rundt som en sindssyg

Fokus på unge
Studiet fokuserede på studerendes smartphone-forbrug. Her blev de resultater krydset med søvnmønstre og humør-undersøgelser. På baggrund af de resultater kunne forskerne konkludere, at når deltagerne udviklede kronisk træthed, udviklede de ligeledes dårligere humør, og det forøgede deres tid med eksempelvis apps som Facebook.

De understreger, at Facebook ikke har skylden for overforbruget, da roden til problemet i højere grad handler om forbruget af smartphones før sengetid.

LÆS OGSÅ: Derfor må du gerne sove længe i weekenden

LÆS OGSÅ: Sover du dårligt? Så farligt kan det være

LÆS OGSÅ: Denne udbredte vane giver dig tre gange større risiko for at få en forstyrret søvn

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress