Af - 01/03-16 07:54

5 hurtige tips: Sådan forbedrer du let din søvn5 hurtige tips: Sådan forbedrer du let din søvn

Du kan forbedre din nattesøvn ved at følge disse fem sove-råd.

storybild

(Billede: Polfoto)

Søvn er utrolig vigtig for, hvordan vi klarer dagen. Den er vigtig for dit humør og dit energi niveau. Det findes mange gode råd for, hvordan man forbedrer sin søvn, og Huffington Post har samlet en række, som er utroligt nemme at gå til.

Drop drikken før sengetid

Har du til vane at 'tage en lille en', før du skal sove, så skal du nok overveje at lade være. For selvom det kan hjælpe dig med at falde i søvn i første omgang, så kan det være svært at falde i søvn igen, hvis du vågner midt om natten.

På samme måde kan koffeinrige drikke forstyrre dig - så de skal også drikkes med omtanke.

Søvnritualer er vigtige

Ved at gå i seng samme tid hver dag kan du indstille dit indre sove-ur. Ved at holde fat i det bestemte tidspunkt, vil din krop automatisk begynde at 'lukke ned', når du nærmer dig tidspunktet.

På samme måde som med tidspunktet, handler det om at kreere nogle ritualer, som fortæller kroppen, at 'nu skal den sove'. Det kan være ritualer som at læse en bog, gå i bad eller spille bestemt beroligende musik.

Spisevaner giver ro

Det er en rigtig god idé hverken at gå i seng sulten eller over-mæt. Det kan forstyrre dig og dit system. Lav gerne let mad, som du spiser flere timer, før du skal sove.

Du skal også holde dig fra meget krydret mad og tungt mad, som kan drille fordøjelsen og dermed nattesøvnen.

Cigaretter forstyrrer

Et studie har vist, at rygere er i fire gange så stor risiko for ikke at føle sig udhvilet efter en hel nats søvn sammenlignet med ikke rygere. Det kan altså være en god grund til at droppe smøgerne.

Lyset vækker dig


Lys har det med at gøre os vågne og mere opmærksom på omgivelserne. Men det er bare ikke så smart, når du skal sove. Lys forhindrer udskillelsen af melatonin i hjernen, som skal få os til at falde i søvn.

Læg eksempelvis din smartphone fra dig, før du lægger dig i sengen.

LÆS OGSÅ: Han hjælper veninde med at flytte: Ser det PINLIGSTE under madras

LÆS OGSÅ: Dansker udfordrer Facebook: Nu kan du spore dine venner i sengen

LÆS OGSÅ: Ny dom: Søvn er en menneskeret

LÆS OGSÅ: 4 råd: Sådan får du styr din sundhed efter et rygestop

LÆS OGSÅ: Derfor bør du sove mindst syv timer hver nat

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress