Af - 29/05-16 13:28

Så ofte bliver en kvinde kaldt 'luder' på TwitterSå ofte bliver en kvinde kaldt 'luder' på Twitter

En ny undersøgelse kortlægger tusindvis af aggressive og nedladende tweets, der bliver sendt af både mandlige og kvindelige Twitterbrugere.

storybild

Tænketanken Demos har lavet en undersøgelse omkring sprogbruget over for kvinder på Twitter. (Billede: Leon Neal)

Trods utallige bestræbelser på at gøre internettet mere venligt over for kvinder, så viser kvindehad sig stadig at være en udfordring på de sociale medier.

En undersøgelse foretaget af den britiske tænketank Demos viser nemlig, at britiske Twitterbrugere – både mandlige og kvindelige – i en periode på tre uger sendte 200.000 aggressive tweets ud, hvor ord som 'slut' og 'luder' indgår. Det skriver The Washington Post.

Det svarer til cirka 6,6 nedladende tweets i minuttet og 9.500 tweets om dagen.

LÆS OGSÅ: Twitter-brugere kan snart udtrykke endnu mere i 140 tegn

Tallene blev målt i slutningen af april frem til starten af maj i år, og her var de nedladende tweets rettet mod 80.000 mennesker heriblandt den demokratiske præsidentkandidat Hillary Clinton, USA's førstedame Michelle Obama og sangerinden Beyoncé.

Ifølge en af researcherne bag undersøgelsen giver tallene et lille øjebliksbillede af, 'hvad der i sidste ende er en meget personlig og ofte traumatisk oplevelse for kvinder'.

- Det er klart, at i takt med den digitale verden har skabt nye muligheder for offentlig debat og social interaktion, har det også bygget nye slagmarker for de værste aspekter af menneskelig adfærd, skriver forsker i Center for Analyse af Social Medier hos Demos, Alex Krasodomski-Jones i en pressemeddelse.

LÆS OGSÅ: Kan du se hvem denne baby ligner?

Det er første gang, at man, som tænketanken Demos, har formået at finde et automatisk værktøj, der samler alle nedladende ord på Twitter, uden at en bruger er nødt til manuelt at reportere det først.

Twitter har i flere år arbejdet på et lignende system, der aldrig er blevet tilgængeligt.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress