Af - 10/10-16 12:19

Så mange penge får Mascha Vang for at tage til Afrika for UnicefSå mange penge får Mascha Vang for at tage til Afrika for Unicef

Unicef har sendt bloggeren Mascha Vang til det afrikanske land Tanzania, og jubler nu over indsamlingsresultatet. Udgifterne til hendes rejse er ganske enkelt en god investering, lyder det

Bildstrecke im Grossformat »

Den 37-årige blogger Mascha Vang har nogle gavmilde læsere. Via en sms-indsamling for Unicef har hun nemlig skaffet 154.000 kroner til at give børn en sikrere start på livet i Tanzania. Mascha Vang har selv været en lille uge i det afrikanske land for at opleve udfordringerne på tætteste hold, og selv holde babyerne og møde mødre, der får glæde af Unicefs arbejde.

Oplevelserne har hun delt på sin blog og på Instagram med en opfordring om at donere penge til Unicef. En indsats hun gør ganske gratis.

- Jeg får ikke honorar eller betaling for at tage af sted. Det er egen fri vilje, som hvis andre skulle tage fri fra deres arbejde, siger Mascha Vang.

Hun fortæller, at hun under rejsen har sagt nej til jobs og har måttet have ekstra arbejdskraft på hjemme i Danmark, for at blog-foretagendet har kunnet køre, som det plejer. Det er hverken ferie eller indtægt, siger hun.

Selv Maschas kæreste, politikeren Rasmus Jarlov var overrasket, da han fandt ud af, hun var afsted uden at få betaling for turen.

- Det kommer bag på mig, at folk tror og tænker sådan, siger Mascha Vang.

Mascha Vang på en neonatal-klinik i Tanzania. Hendes egen datter var selv på neonatal, da hun blev født.

Bloggerens indsats skaber begejstring hos Unicef.

- Effekten af at have Mascha Vang med kan næsten ikke måles, fordi den er så stor. Rejseudgifterne til hendes tur er en meget, meget lille investering i forhold til, hvad Unicef får ud af det i forhold til donationer og opmærksomhed, siger kommunikationsdirektør i Unicef Danmark, Line Grove Hermansen.

Blandt andet er håbet hos Unicef, at der blandt de tusindvis af læsere, der har sendt en donation via sms, er nogle, der har lyst til at blive faste støtter.

Men virker det virkelig altid at bruge kendte i denne sammenhæng?

Det handler om balance, lyder det fra ekstern lektor Per Østergaard Jacobsen fra CBS. Han har tidligere undersøgt danskernes forhold til velgørenhed.

- Mascha Vang kan med sit navn skabe synlighed og opmærksomhed. Og når hun står frem og fortæller om det, hun har set, så lytter folk måske mere, end de havde gjort, hvis det kun var Unicef, der var afsender.

Per Østergaard Jacobsen understreger, at det handler om balance mellem de forskellige brands. Og en uventet skandale med en kendt person kan komme til at skygge for budskaberne.

- Hvis det er nogle kendte, der selv har en relation til det velgørenhedsarbejde, de skal fortælle om, så er det jo næsten garanti for, at det kan blive godt.

- Kendte kan skabe opmærksomhed og synlighed, som man ellers ikke ville få, fordi de her budskaber ville kunne drukne imellem alt muligt andet.

Der er dog også et mætningspunkt. Kendte-kortet kan blive en faldgrube, hvis det bruges for ofte.

- Hvis velgørenhedsorganisationerne bliver ved med at gøre det samme hele tiden, så bliver vi jo til sidst immune og har så at sige et teflon-lag, som vi får opbygget som forbrugere, hvor vi ikke er modtagelige for budskaberne.

Læs Mascha Vangs indlæg fra turen på hendes blog.

LÆS OGSÅ: Mascha Vang: Vi er så modbydeligt forkælede i Danmark

LÆS OGSÅ: TV: Her bryder Mascha Vang grædende sammen på hospital

LÆS OGSÅ: Derfor rejser Mascha Vang og kendt YouTuber til Afrika

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress