Af - 06/05-15 14:41

TV: Raketforsker udvikler stilet, der føles som en gummiskoTV: Raketforsker udvikler stilet, der føles som en gummisko

Spørgsmålet er, om prisen er for høj for stiletten, der bliver beskrevet som Jimmy Choo møder Nike.

Den tidligere boss hos det amerikanske rumtransportfirma SpaceX, Dolly Singh, har udviklet en stilethæl, man kan holde ud at have på hele dagen.

Prisen er dog også i samme leje som de mest eftertragtede mærker.

Det skriver The Independent.

En raketforsker, en ingeniør, en astronaut, en modeekspert og en ortopædkirurg. Det lyder umiddelbart som oplægget til en vittighed, hvor det bliver noget af en udfordring at finde rundt i persongalleriet, men det er faktisk holdet bag stiletten, der bliver beskrevet som 'Nike møder Jimmy Choo.'

Thesis Couture og dets direktør, Dolly Singh, vil revolutionere stilethælen og håber på, at alle stiletproducenter vil følge i deres fodspor om bare få år. Målet er at give kvinder et løft, uden at det ender med ømme fusser at være modebevidst.

Stiletten er 7,5 centimeter høj, og hele hemmeligheden er at fordele trykket ud over hele foden. Skoen halverer belastningen for hvert skridt og gør det mindre hårdt at gå rundt med de flotte sko.

LÆS OGSÅ: Iværksættere vil redde piger fra typisk problem under byturen

Idékvinden, og direktøren for det hele, kom frem til, at hun ville udvikle den særlige sko, da hun have travet kilometervis på direktørgangen i rumfirmaet i sine elskede hæle.

- Jeg havde to valg: Enten at gå mere grimmere sko eller ende med grimme fødder,' siger Dolly Singh.

Singh kunne ikke forlige sig med nogen af delene, og derfor valgte hun at skabe sin egen tredje vej.

Hun stiftede sit eget firma og hyrede forskellige fagnørder, som hun fik gjort interesseret i at lave noget så uvidenskabeligt som en højhælet sko. Også selv om det ikke var helt let.

- Nøglen til det hele var at gøre det interessant for dem på deres eget sprog. Det nyttede ikke noget at bede dem om at lave en høj hæl, siger Dolly Singh og fortsætter:

- Men når man bad dem om at lave et design, der støtter en sekundær struktur, der er dynamisk og har et bevægelsesudslag på 180 grader - og tilfældigvis er den menneskelige krop? Det er spændende. Jeg fik dem til at se på det som en seriøs ingeniørudfordring og ikke som et ligegyldigt problem, lyder det fra direktøren.

LÆS OGSÅ: 27-årige Nanna var træt af ømme fødder: Startede anmelderrost skomærke

Skoene bliver i første omgang lavet i et begrænset oplag på 1.500 sko og kommer på markedet i efteråret 2015.

Prisen bliver 925 dollar eller godt 6.100 danske kroner. Men tanken er, at fremtidige kollektioner vil koste 600 til 900 dollar. Altså i prislejet 4-6.000 kroner.

Dolly Singh håber, at firmaet i fremtiden kan sælge konceptet til de store stiletmærker, sådan at kvinder i hele verden lettere kan holde ud at have deres flotte sko på.

LÆS OGSÅ: Slåskamp vokser til trekantsdrama i modeuge

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress