Af - 31/01-16 21:37

Ny forskning: Motion er ikke vejen frem hvis du vil tabe digNy forskning: Motion er ikke vejen frem hvis du vil tabe dig

Hvis du er meget aktiv, har det mange sundhedsfordele, men vægttab er ikke en af dem, viser et nyt amerikansk studie. Det skriver Videnskab.dk.

Bildstrecke im Grossformat »
. Du kan ikke se på den i spinninglokalet, der sveder mest og konstatere, at han er i bedst form, forklarer Henrik Duer. Det er rigtigt, at vi kan svede mere, jo bedre form vi er i, men det er individuelt, hvor meget sved, vi producerer, og du kan derfor ikke bedømme, om en person er i god eller dårlig form ud fra svedproduktionen. For de fleste vil der ikke være den store forskel på, om du lunter fem kilometer eller går fem kilometer i rask tempo, når man ser på, hvor meget du forbrænder. Men sprinter du fem kilometer, vil du forbrænde mere på grund af ændret nyttevirkning, vindmodstand og så videre, ligesom løb er bedre for dit kredsløb. Har du ekstra kilo på maven, kan du tage alle de mavebøjninger, du vil, det får ikke fedtet til at forsvinde. Når du taber dig på den sunde måde dvs motion og sund kost, er det dine gener, der bestemmer, hvilke depoter som der bliver tæret mest på, og du kan altså ikke træne fedtet væk bestemte steder. I praksis vil de fleste forbrænde flest kalorier med konditionstræning med høj intensitet. Til gengæld kan styrketræning forbedre din forbrænding, når du er i hvile, og det er derfor en fordel, hvis du kombinerer styrke- og konditionstræning. Kosten er selvfølgelig enorm vigtig, når du gerne vil tabe dig, men hvis du gerne vil have det sundeste vægttab og samtidig øge sandsynligheden for at det bliver varigt, skal du kombinere kost og træning. Forskning har vist, at 90 procent af de personer, der har været gennem et vægttab og har haft held til at holde vægten, både havde lavet ændringer i motion og kost. Du kan sagtens træne bestemte muskelgrupper større end andre. Det kommer helt an på, hvor meget du træner. Træner du tre gange om ugen, får du det helt automatisk, så du skal træne rigtigt meget, hvis du har brug for hviledage.

Her kan du læse om syv træningsmyter - sat under lup af Henrik Duer

Hvis dit nytårsfortsæt går ud på at tabe dig, skal du læse med nu.

En gruppe amerikanske forskere har netop fundet frem til at motion ikke nødvendigvis den bedste vej frem, hvis du vil tabe dig.

For hvis du træner i vildskab, så ser det ud til at din krop vil tilpasse sig de højere aktivitetsniveauer.

Det betyder, at kroppen ikke nødvendigvis forbrænder flere kalorier, selvom du træner meget mere end normalt, slår forskerne fast.

- Det er en grundantagelse for de fleste, at jo mere aktiv man er, desto flere kalorier forbrænder man.Vi fandt ud af, at det nok er sandt for folk, som ikke er så fysisk aktive, men ved højere fysisk aktivitet ser energiforbrændingen altså ud til at ramme et plateau, siger medforfatter på studiet lektor Herman Pontzer, som arbejder på Hunter College, The City University of New York.

LÆS OGSÅ: Sjove billeder! DERFOR skal man aldrig spørge om hjælp til photoshop på internettet

Dermed taber du dig altså ikke mere ved at øge dit motionsniveau ifølge studiet.

- Det er et vigtigt spørgsmål inden for den generelle folkesundhed, om vi skal presse folk til at udøve mere fysisk aktivitet eller til at spise mindre. Og dér er vi bare nødt til at være helt skarpe på, at vi ikke kan bruge den gulerod, at hvis du er mere fysisk aktiv, taber du dig også mere, for sådan er det ikke, siger Amy Luke, der er også er medforfatter til studiet.


LÆS OGSÅ: Jason var livsfarligt fed: Fik hjælp af lillesøster til at tabe sig

LÆS OGSÅ: Det sker der i din krop, hvis du dropper kød

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress