Af - 10/03-16 17:28

Facebook går til kamp mod Snapchat med denne appFacebook går til kamp mod Snapchat med denne app

Facebook har købt den populære video-app MSQRD. Formålet er at tage konkurrencen op med Snapchat, siger specialist i sociale medier.

Metroxpress har tidligere testet MSQRD, som Facebook nu har købt rettighederne til. Se video i større format i vores videosektion Videoportal

Det er formentlig blot et spørgsmål om tid, inden du kan bruge livefiltre til at sende sjove selfies og videoklip direkte til dine venner på Facebook. Verdens største sociale medie har nemlig købt firmaet Masquerade, der står bag den populære video-app MSQRD.

LÆS OGSÅ: Derfor skriver din ven konstant opslag på Facebook

På samme måde som Snapchat har MSQRD en række selfiefiltre, ligesom appen blandt andet giver mulighed for, at man kan bytte ansigt med en ven. Ifølge Michael Bang, der rådgiver i sociale medier hos Bigum&Co, er der da heller ingen tvivl om, at Facebook har lavet investeringen for at gå efter Snapchats målgruppe.

- Video bliver større og større. Samtidig er Facebook svagest, når det kommer til teenagere og folk i starten af 20'erne, og det er en målgruppe, Snapchat har rigtigt godt fat i. Snapchat har filtre i forvejen, og nu har Facebook anskaffet sig det for at få fat i samme målgruppe. Jeg tror ikke, de er synderligt interesserede i selve appen, men snarere i teknologien, siger han.

Faktisk mener Michael Bang, at MSQRD's teknologi i øjeblikket er lidt længere fremme end Snapchats.

- Hvis man sammenligner MSQRD med Snapchat, er de faktisk lidt foran i forhold til videofiltre. MSQRD har samme udgangspunkt, men det ser lidt mere livagtigt ud, og så har de mange flere filtre, end Snapchat har. En fordel ved Snapchat er, at de næsten dagligt opdaterer med nye filtre, så man kan godt forestille sig, at det bliver en kamp om, hvem der lægger flest nye filtre ud, siger han og tilføjer:

- Den målgruppe, de sigter efter, er sindssygt illoyal og voldsomt utålmodig. Så hvis der ikke sker noget i 14 dage, rykker de hurtigt over til konkurrenten. Lige nu har MSQRD mange filtre, men hvis de ikke opdaterer hele tiden, bliver det kedeligt. På det punkt er Snapchat ret stærke. De formår at pirre målgruppen ved at holde filtrene ved lige.

LÆS OGSÅ: FBI: Derfor bør Apple lade os hacke iPhones

Masquerade, der kommer fra Hviderusland, oplyser, at MSQRD fortsætter med at være en selvstændig app til både App Store og Google Play, selv om teknologien løbende bliver integreret på Facebook. Det oplyses ikke, hvor meget Facebok har betalt for rettighederne.

Facebook-stifteren Mark Zuckerberg annoncerede købet af MSQRD på sin egen
profil ved at bruge appen til at iføre sig en Ironman-maske:

Taking a break from coding to welcome the MSQRD team to Facebook!

Opslået af Mark Zuckerberg på 9. marts 2016

LÆS OGSÅ: Snapchat indrømmer nye problemer med sikkerheden

LÆS OGSÅ: Overraskende forskning: Sådan påvirker Snapchat dig

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress