Af - 25/08-16 19:09

Svenskere raser over BMW-reklame: Er den for fræk?Svenskere raser over BMW-reklame: Er den for fræk?

En svensk kvindegruppe har fået reklamen gjort forbudt, fordi den er kønsdiskriminerende.

Svenskerne må se langt efter en BMW-reklame, hvor den 21-årige supermodel Gigi Hadid er blikfang, efter en svensk kvindegruppe har fået medhold i, at reklamen er kønsdiskriminerende, skriver Expressen.

Det er gruppen 'Sveriges Kvinnolobby', der anmeldte reklamen til 'Reklameombudsmanden', fordi de mente, at Gigi Hadid blev fremstillet som et sexobjekt.

LÆS OGSÅ: Sexisme og hævnporno kan give flere voldtægtsanmeldelser

Gruppen fremførte i deres klage, at det var irrelevant, at modellen havde en kort kjole på og høje hæle.

- Kvindens påklædning kombineret med den indledende kommentar 'Can you keep your eyes on Gigi?' er objektiviserende og seksualiserende. Selvom fotomodellen kører en af bilerne, så bruger BMW hende åbenlyst som blikfang, lyder klagen.

BMW har forsvaret reklamen med, at de altid har arbejdet med relevante kendte personer, herunder sangeren James Blunt og skuespilleren Marion Cotillard, og målet med at bruge Gigi Hadid var udelukkende at nå et ungt publikum, lød det forgæves fra BMW.

LÆS OGSÅ: Forskning viser: Mænd med skæg er mere sexistiske


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress