Af - 05/02-16 11:16

I dag er det international Nutella-dag: Derfor elsker vi NutellaI dag er det international Nutella-dag: Derfor elsker vi Nutella

- I en verden hvor alt ændrer sig, ved vi i det mindste, hvad Nutella er, siger brandingsekspert Jesper Højberg Christensen.

Tre ingredienser. Mere behøver du ikke for at lave den perfekte Nutella-kage. Se den simple opskrift her af YouTube-kokken OnePotChef. Se video i større format i vores videosektion Videoportal

Indpakningen kender vi, konsistensen er blød, og det smager sødt. Nutella er der bid i, og i dag hylder vi den brune smørelse.

Der er dog tonsvis af produkter, der smager godt, så hvorfor kan lige Nutella få en dag opkaldt efter sig? Det har metroxpress spurgt brandingekspert Jesper Højberg Christensen om.

Der er to årsager til, at Nutella er et stærkt brand. For det første er det et simpelt produkt. Varianterne er få, og der er ikke alle mulige betegnelser for produktet. Dertil er det et produkt, de fleste kender fra deres barndom, og derfor er der for mange noget nostalgisk over Nutella.

Det siger Jesper Højberg Christensen fra Advice.

LÆS OGSÅ: BREAKING: Du har sagt 'Nutella' forkert hele dit liv

Den klistede smørelse har desuden den fordel, at det ikke har skullet konkurrere med slik. Nutella bliver nemlig hovedsageligt spist om morgenen eller til frokost. På krydderbollen, det ristede toastbrød eller pandekagen.

- Ost er også noget, der står side om side med Nutellaen på morgenbordet, men ost kan børn typisk ikke lide, og derfor har de fleste ikke barndomsminder med ost, siger Jesper Højberg Christensen.

Syltetøj og marmelade er derimod et morgenmadsprodukt, der ligesom Nutella sikkert bliver flittigt spist af børn, men vi har ikke samme særlige forhold til syltetøj og marmelade.

- Det er lettere at identificere Nutella frem for syltetøj og marmelade. Syltetøj kan være med appelsin, hindbær, jordbær, og det kan komme fra forskellige producenter.

Det forstærker også Nutellas brand, at Nutella-glasset og mærkatet på produktet stadig ser ud som dengang.

- Indpakningen har garanteret ændret sig, men heldigvis ikke nok til, at vi føler det, og derfor kan vi bygge noget nostalgi op omkring produktet. I en verden, hvor alt ændrer sig, ved vi i det mindste, hvad Nutella er, siger Jesper Højberg Christensen.

LÆS OGSÅ: Tyverisikring: Sådan får du din Nutella for dig selv

LÆS OGSÅ: Dårlig nyhed: Nutella ødelægger miljøet!

LÆS OGSÅ: Nu kan du bestille Nutella på din pizza

LÆS OGSÅ: Nutella nægter at give personligt glas til 5-årige Isis

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress