Af - 09/08-15 22:23

Gør som Steve Jobs: 8 tips til at komme tidligt op om morgenenGør som Steve Jobs: 8 tips til at komme tidligt op om morgenen

Både Tim Cook, Apples nuværende chef, og Steve Jobs gjorde det, Oprah gør det og Donald Trump gør det... De står tidligt op.

Bildstrecke im Grossformat »
Du skal prøve ikke at stimulere din hjerne for meget inden sengetid, hvis du hurtigt vil falde søvn - og derved kan komme tidligere op uden at give afkald på søvn. Det betyder, at du ikke skal træne eller spise tæt på sengetid... Og at du skal pakke computeren eller smartphonen væk (... Men hey! Klik dig lige igennem galleriet først). Og nej.... Dette er ikke optimalt. Har du set dem, der gradvist med lys og lyd vækker dig? Sådan et skal du have. De vækker dig meget mere effektivt, end de gamle der nærmest skræmmer dig ud af sengen med høje, pludselige lyde. Hold dit soveværelse helt mørkt. Det giver dig en langt bedre søvn - selv de mindste lyskilder kan irritere og forværre søvnen. ... Din krop tilpasser sig nemlig. Så hvis du træner dig selv til at gå i seng klokken 22 hver aften, vil din krop tilpasse sig det og ende med at være træt hver aften klokken 12. Og det betyder altså, at du kan stå tidligt op og opfinde en iPhone eller købe en rullekravetrøje. Oplagt? Tjoh. Men den er altså god nok. Kaffe forværrer i høj grad din søvn. Drik mindre koffein - og overvej endda HELT at droppe koffein efter frokosttid. Og alkohol kan have samme effekt som koffein. - Og nej, du kan ikke bare drikke dig SÅ fuld at du besvimer. Der lader kroppen dig nemlig ikke sove i de dybere stadier, hvorfor du kan føle dig vildt træt efter en ellers lang nat oven på alkohol. Juuuhuuuuuuuu! Tidligt op og træn.......... Lyder som utopi. Men den er god nok. En gang morgentræning når du står op, giver dig energi og lader dig vågne hurtigt. Og en gang træning senere på dagen kan også hjælpe dig til at falde hurtigt i søvn om aftenen. En stor motivation til at komme ud fra dynen kan være en lækker omgang morgenmad. Det behøver ikke være vildt kompliceret, men lidt lækker juice og noget frisk brød, æg eller lignende (COCOPOPS!) kan give dig en grund til at skulle stå op. Så er der heldigvis gode apps, der kan redde dig. 'BetterMe' kan for eksempel skrive diverse standardbeskeder på din Facebook-væg, når du ikke kommer op med det samme. Og endnu værre er 'Aherk', der lægger pinlige billeder op på din Facebook, hver gang du trykker snooze. Og ellers kan du bare lægge dit vækkeur langt væk - og undgå at hoppe i seng efter, du har slukket det... Jeg taler af erfaring, når jeg fortæller, at det lidt ophæver effekten.

'Eeeeej, jeg skal liiiiiiiige have fem minutter til..'

Vi kender den alle sammen. Vækkeuret ringer klokken 06:30. Man bør stå op, meeeeeeen den lune dyne er bare lidt mere attraktiv, så man 'snoozer' det infernalske vækkeur.

LÆS OGSÅ: GUIDE: Dette skal du IKKE gøre, hvis du vil sove

Men mange vil gerne have mere tid til arbejde, sjov, børn, venner, familie, mad og hobbier, men det kan være svært at finde tiden. Og der kan løsningen ofte være at stå tidligere op og komme i gang.

Og der kan være noget om det. For i følge Independent, er der mange af de store virksomheders succesfulde bosser, der står tidligt op.

Tag for eksempel Steve Jobs, Tim Cook, Oprah, chefen for Twitter, Jack Dorsey og selv Donald Trump. Men sørg nu for at få dine 7-8 timers søvn, alligevel. Det er vigtigt!


LÆS OGSÅ: Hvorfor snoozer man i ni minutter? Få svaret her

LÆS OGSÅ: Svært ved at sove? Fem simple trin lader dig falde hurtigt i søvn

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress