Af - 31/03-15 13:48; Opdateret: 31/03-15 14:00

TV: Kvinde bruger hospitalsgang som toiletTV: Kvinde bruger hospitalsgang som toilet

En video med en kvinde, der bruger gangen på et hospital som toilet, er gået viral. Den slags videoer pirrer vores nysgerrighed, forklarer ekspert.

Det er sket igen.

En kvinde har valgt at bruge et offentligt sted som toilet. Denne gang foregår det på et ukendt hospital i den tyrkiske storby Istanbul.

Desværre for kvinden er det hele blevet fanget af hospitalets overvågningskameraer, hvilket har fået videoen til at gå viralt. Hos det engelske medier Metro har videoen for eksempel fået næsten 10.000 interaktioner på under et døgn, mens den hos The Mirror er blevet delt over 3.000 gange.

LÆS OGSÅ: Her er det ikke kun hunde, der er 'skide' ligeglade

Men hvorfor er det, at vi ikke kan lade vær med at klikke os ind på historier, der viser absurde og bizarre hændelser som denne.

Det forsøger Janne Aagaard, ekstern lektor i kommunikation på IT-universitet og direktør af mediekursus.dk, der underviser i sociale medier, at give en forklaring på.

- Vi ser tit, at videoer med folk, der laver uhyrlige ting, går viralt og deles meget. Det pirrer vores nysgerrighed at se nogen overtræde tabuer - uanset om det omtales i aviser eller blade. En af de mest delte videoer forrige år var en fra Ekstra Bladet, hvor en dame sked i et supermarked, lyder det fra Janne Aagard.

Historien, som Janne Aagaard referer til, fra Ekstra Bladet stammer tilbage fra 2012, hvor en kvinde tilsyneladende ikke kan holde sig og vælger at komme af med sin afføring midt inde i et supermarked.

LÆS OGSÅ: Spis piller med tørret lort og bliv rask igen

Her fangede overvågningskameraer også episoden, og videoen blev straks set af flere millioner på youtube.

Det fik straks en lang række medier verdenen over til at skrive artikler baseret på den uheldige kvinde, på trods af at informationerne om episoden var endnu mindre end episoden fra Istanbul. Men hvorfor er det, at det kan blive til en del af nyhedsstrømmen.

- Internettet har samtidig udvandet nyhedskriterierne - tidligere sagde vi, at sensation, konflikt, væsentlighed, relevans og identifikation var vores måde at sortere nyheder på. I dag kan alt deles udenom de traditionelle medier, og her er det folks egen opfattelse af, hvad der er skægt, anderledes og fascinerende, der styrer.

LÆS OGSÅ: Venindens lort gjorde Stig rask: Nu sælger han bæ-piller til andre syge

- I dag har internettet og sociale medier i høj grad omdefineret nyhedskriterierne, så overraskelse, humor, dyr og sex rangerer højere end de gammeldags kriterier, fortæller Janne Aagaard, ekstern lektor i kommunikation på IT-universitet,direktør af mediekursus.dk.

LÆS OGSÅ: Mums! Nu kommer øllen brygget på kloakvand

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress