Gå til HPV-fokusside
Af - 16/11-15 07:30

Studie: Kræftens Bekæmpelses HPV-kampagne er reklame for industrienStudie: Kræftens Bekæmpelses HPV-kampagne er reklame for industrien

HPV-kampagnen 'Vidunderlivet' bliver beskyldt for at være mere reklame end oplysning i medieanalyse. Kræftens Bekæmpelse afviser beskyldningerne.

storybild

(Billede: Polfoto)

Kræftens Bekæmpelses Vidunderlivet-kampagne er ikke objektiv oplysning men PR-kampagne for producenten af HPV-vaccinen Gardasil.

Det fastslår medieanalytiker Lukas R. Frederiksen, som har skrevet mediespeciale om Vidunderlivet på Syddansk Universitet.

- Det er et kæmpe problem, at Kræftens Bekæmpelse ikke fortæller korrekt og retvisende om vaccinen, men i stedet laver en skræmmekampagne baseret på piger og forældres frygt for kræft uden de mest basalt nødvendige sundhedsfaglige oplysninger, uddyber medieanalytikeren og fortsætter:

- Det er også forkasteligt, at man slår alle signaler om eventuelle alvorlige bivirkninger ned ved hjælp af læger og undersøgelser med nære forbindelser til industrien i en grad, så oplysninger bliver direkte misvisende – for eksempel har de skrevet til mig, at de ' naturligvis ikke har økonomiske bånd til producenterne', hvilket jo er fundamentalt i strid med sandheden, siger Lukas R. Frederiksen, som ikke er fremmed for alvoren i at få livmoderhalskræft, for det fik hans kæreste, mens han skrev sit speciale.

Mette Lolk Harnak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse, hvad siger du til påstanden om, at Vidunderlivet nærmest konsekvent benytter hjælp fra læger med tætte bånd til industrien til at afvise og undertrykke bekymringer for alvorlige bivirkninger?
- Vi trækker på viden fra de forskere i verden, der ved allermest om HPV. Vi har ingen interesse i at afvise eller undertrykke bekymringer om bivirkninger ved vaccinen.

Hvorfor afviser I, at Vidunderlivets kampagne, indhold og brugte eksperter har tætte bånd til industrien?
- Vidunderlivet og kampagnen veninder for livet har ikke modtaget støtte fra industrien. Alt indhold er produceret af os på baggrund af den forskning og dokumentation, der eksisterer.

I kritiseres for at lave PR-skræmmekampagne på vegne af industrien frem for objektiv sundhedsinformation?
- Jeg kan ikke genkende, at vi skræmmer. Vi har forsøgt at vise, at det at opfordre veninderne til at tage imod vaccinen er udtryk for omsorg for hinanden.

Kræftens Bekæmpelses kampagne 'Vidunderlivet' skrev denne besked til Lukas Raahauge Frederiksen den 4. marts 2014.

Kræftens Bekæmpelses egne eksperter har dog selv over for metroxpress oplyst, at de netop har økonomiske bånd til industrien.

Se en oversigt i galleriet herunder.

Trine Larsen, talsperson for HPV-Update, mener, at kritikken bør give anledning til en undersøgelse af, om der er hold i påstandene, som hun langt hen ad vejen bakker op om:

- Jeg undres over, at man som patientforening må gå så vidt i sin markedsføring af lægemidler. Kampagnen indeholder ingen oplysninger om bivirkninger og virker meget anprisende i sin tone. Det ville være hensigtsmæssigt, hvis Forbrugerombudsmanden kunne gå ind i denne sag og vurdere, om kampagnen er retvisende og overholder god markedsføringsskik, siger hun.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress