Gå til HPV-fokusside
Af - 18/12-15 08:35; Opdateret: 18/12-15 10:19

Metroxpress beklagerMetroxpress beklager

Tirsdag d. 15. dec. skrev metroxpress en artikel om fejlinformation i hvervekampagnen til et forsøgsstudie med HPV-vaccinen samt i de samtykkeerklæringer, de deltagende piger skulle underskrive i forbindelse med forsøget.

Fejlagtigt fremgik det i nogle af erklæringerne, at forsøgets kontrolgruppe ville modtage placebo i form af ren saltvand - og ikke aluminiumadjuvant, som retteligt var tilfældet.

I artiklen skriver metroxpress, at der var fejl i de samtykkeerklæringer, som pigerne skrev under på forud for fosøget. Siden er vi dog blevet gjort opmærksom på, at den fejlagtige oplysning om, at placeboen er ’saltvand’ først optræder i senere versioner af samtykkeerklæringen, som er blevet præsenteret for forsøgspersonerne i et senere stadie af forsøget (efter vaccinationerne er gennemført). Det er en fejl, som metroxpress beklager.

I artiklen udtaler lektor emeritus på Københavns Universitet, Peter Rossel, kritik – men altså på et fejlagtigt grundlag, hvorfor han over for Kræftens Bekæmpelse har trukket sin udtalelse i metroxpress tilbage. Også dette forhold beklager metroxpress.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress