Af - 20/10-15 10:31; Opdateret: 20/10-15 10:42

FDM er positiv over højere fartgrænser: - Men det kræver en detaljeret løsningFDM er positiv over højere fartgrænser: - Men det kræver en detaljeret løsning

Man skal kigge på farten på hver enkelt strækning pointerer FDM i kølvandet på, at de borgerlige partier i København vil have højere farthastigheder.

storybild

(Billede: Polfoto/Borberg Thomas)

De borgerlige partier vil have fartgrænserne op udvalgte steder i København, og den ide hilser man velkommen hos FDM, Forenede Danske Motorejere.

- Vi synes, det er en god ide på nogle af de største gennemgående veje, men det handler om at lave en mere detaljeret løsning, siger afdelingschef Torben Kudsk til metroxpress.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

Han nævner, at højere fart foran Rådhuspladsen nok ikke er en god ide, men at man godt kunne gøre det andre steder på H.C. Andersens Boulevard, der er en af de strækninger, som partierne ifølge DR P4 København kigger på.

Torben Kudsk understreger, at sikkerheden selvfølgelig er vigtigst, men at den også kan forbedres ved at ændre fartbegrænsningerne i den hurtigere retning.

- Højere hastighed nogen steder faktisk kan føre til, at man kører langsomt andre steder. Det kan vi blandt andet se fra Sverige, og der er man helt i toppen, når det kommer til trafiksikkerhed, siger Torben Kudsk.

LÆS OGSÅ: Borgerlige partier vil have højere fartgrænser i København

Han fortæller, at det er vigtigt, at man får billisterne til at overholde fartgrænserne af egen kraft, og det kræver, at der er en sammenhæng mellem, hvordan man opfatter vejen, og hvor hurtigt man må køre der.

- Man skal kigge på hver enkel strækning for at se, hvad der giver mening. Hvis flere billister tænker over, at fartbegrænsningen giver god mening, så bliver sikkerheden også bedre, siger han.

LÆS OGSÅ: SAS-fly mod København tvunget ned i New York

Det betyder også, at man skal indrette vejen efter, hvor hurtigt der skal køres, hvis man mener, at hastigheden pludselig ændres på en vejstrækning.

Torben Kudsk nævner P. Knudsens Gade som et eksempel, og det er blandt andet på baggrund af, at metroxpress tidligere i oktober kunne afsløre, at det er her, der er givet flest bøder i 2015.

- Et lille byskilt gør, at du skifter fra at må køre 60 kilometer i timen til at må køre 50, men vejen ændrer sig ikke. Så der er mange, der ikke er opmærksom på skiltet, eller som undrer sig over, at de lige pludselig skal køre langsommere, fordi vejen ikke ændrer sig, siger Torben Kudsk.

På kortet herunder kan du se, hvor mange bøder der er givet på enkelte veje i blandt andet København.

LÆS OGSÅ: Her er 10 gode grunde til, at du skal flytte til Jylland

LÆS OGSÅ: København skal have en bilfri søndag

LÆS OGSÅ: Københavnere arbejder et år længere end folk i resten af landet

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress