Af - 11/01-16 09:22; Opdateret: 11/01-16 09:45

Rygning, mobilsnak og dårlig opførsel: Københavnerne klager over buschaufførenRygning, mobilsnak og dårlig opførsel: Københavnerne klager over buschaufføren

Movia modtog 1.975 klager over buschauffører i 2015 over alt fra dårlig opførsel til mobilsnak under kørslen. Antallet af klager forarger på Københavns Rådhus.

storybild

Movia havde sidste år cirka 150 millioner passagerer i Storkøbenhavn. (Billede: Polfoto)

Tusinder var sidste år så utilfredse med oplevelsen i hovedstadens busser, at de klagede til Movia, hovedstadens trafikselskab.

Særligt chaufførernes opførsel vakte harme og medførte 1.054 klager. Også chaufførernes evne bag rattet fik københavner til at brokke sig – i alt 708 gange.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

Movia forsvarer sig med, at størstedelen af kunderne er tilfredse:

- Vi er naturligvis ærgerlige over, at ikke alle passagerer har en god oplevelse. Det hører dog med til billedet, at vores seneste passagermåling viser, at 92 procent er tilfredse eller meget tilfredse med chaufføren, siger kundecenterchef Søren Englund.

LÆS OGSÅ: Taget på fersk gerning: Buschauffør spiller mens hun kører

Tæt på 200 har klaget over chauffører, der talte i håndholdt mobiltelefon, mens 23 har fundet rygning fra chaufføren generende. Og selv om at Movia årligt har 150 millioner passagerer i Storkøbenhavn, forarger antallet af klager Jakob Næsager (K), der sidder i Borgerrepræsentationen.

- Jeg er rystet over tallene. Vi arbejder hårdt og bruger millioner på at nedbringe antallet af trafikuheld og dræbte, og så sidder der nogle uopmærksomme chauffører og blæser højt på det. De bringer manges sikkerhed i fare.

LÆS OGSÅ: 17-årig pige slår buschauffør i gulvet

Han mener, Movia bør stramme op og tage ansvaret for de mange klager, men Movia siger, at det er de enkelte operatører som Arriva og Keolis, der i sidste ende skal handle:

- Når vi får en klage over en chauffør, tager vi kontakt til den operatør, som kører ruten og har chaufføren ansat. Vi stiller en række kvalitetskrav til operatørerne, herunder tilfredshed med chaufførerne, som operatørerne skal leve op til, siger Søren Englund.

Chaufføren kaldte Camilla en dum kællingLinje 4A, der pendulerer mellem Østerbro og Amager, er klart topscorer, når det drejer sig om klager over buschaufføren. 326 har klaget i løbet af 2015 – blandt andre Camilla Mortensen, som fik grimme ord smidt i hovedet, da hun påpegede, at en dør ikke virkede:

Den bagerste dør, som jeg stod ved, åbnede ikke ved mit stoppested, så jeg gik frem i bussen for at fortælle chaufføren, at der var problemer med den. Hun kiggede vredt på mig, viftede mig ud af bussen og bad mig om at holde min kæft og ikke blande mig i hendes job.

Den 24-årige københavner fik endnu en svada, da hun trådte ud af bussen:

LÆS OGSÅ: Snarrådig buschauffør snød 3-årig ud af kidnapperens hænder

- Hun kaldte mig en dum kælling, mens hun viftede med armene.

Camilla Mortensen håber, chaufføren i fremtiden kan få hjælp til at styre sin opførsel.

- Mange chauffører bliver sikkert ikke behandlet så godt, men de er jo på arbejde og må opføre sig ordentligt. Jeg sørger altid selv for at sige hej og godmorgen til dem. Nu håber jeg, selskabet tager hende ind til et møde og giver hende et kursus i, hvordan man opfører sig.

Movia beklager episoden, der foregik i december:

LÆS OGSÅ: Unge kaster med sten: Buschauffør ramt i ansigtet

- Det er naturligvis ikke i orden, at passageren har sådan en oplevelse. Og der er ikke andet at sige til det end ’undskyld’. Jeg ved, at vores kundecenter har bedt operatøren om at undersøge sagen, og jeg forventer, at operatøren følger op, så det ikke gentager sig, siger kundecenterchef Søren Englund.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress