Af - 29/11-16 15:13

Selvom busserne oser: - Tag cyklen alligevelSelvom busserne oser: - Tag cyklen alligevel

Luftforurening er årligt skyld i omkring 500 for tidlige dødsfald i København. Dermed står forurening for langt flere dødsfald end ulykker i trafikken.

storybild

Nørrebros mest travle, brugte og proppede bus 5A kører ned af Nørrebrogade og tilbage igen. Stedsrapportage fra Nørrebro i København. Onsdag den 11. november 2015. (Billede: Sara Gangsted)

Når du cykler ved siden af bussen, bliver du ramt af bussernes forurening. Men du skal fortsætte med at cykle, selvom partiklerne er sundhedsskadelige.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MXKØBENHAVN her.

- Der er ingen tvivl om, at hvis man måler på cyklisten, der kører ved siden af bussen, så kan man se partiklerne i blodet. Men det betyder ikke nødvendigvis, han bliver syg. Det er ligesom rygning, der er ingen nedre grænse. To smøger skader også. Men det handler om at undgå det så meget som muligt.

Sådan siger civilingeniør og seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen, der siger, at man ikke må glemme de gode ting ved at tage en tur på jernhesten.

LÆS OGSÅ: Miljøbomben 5A kører uden filter: Forurener ’fuldstændig ekstremt’

Motionsgevinsten ved at cykle er faktisk så stor sammenlignet med forureningen, at den opvejer det. Men der er større risiko ved luftveje og kræft. Derfor foreslår Kåre Press-Kristensen, at de københavnske cyklister kunne overveje at bære kirurgiske masker, som ifølge ham kan fjerne mange af de store partikler, man som cyklist bliver udsat for.

LÆS OGSÅ: Efter to års forsøg med gasbusser i København: Her er fordele og ulemper


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress