Af - 29/11-16 11:57

Så meget mindre vil nye busser svineSå meget mindre vil nye busser svine

Til april 2017 bliver 5A-busserne udskiftet med gasdrevne busser, der er langt mindre skadelige. Borgerne på Nørrebro kan ikke vente.

storybild

Så er det regnvejr i København igen mandag 11. juli 2011. Her cyklister i Torvegade på Amager. (Foto: Marie Hald/Scanpix 2011) (Billede: Scanpix/Marie Hald)

De forurenende 5A-busser bliver i april 2017 udskiftet med gasdrevne busser, der er CO2-neutrale. Samtidig skifter buslinjen navn til 5C. Og borgerne på Nørrebro glæder sig til, at de nye busser kommer på vejene.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MXKØBENHAVN her.

- Jeg tror roligt, jeg på borgernes vegne kan sige, at de skal få skiftet busserne. Det kan kun gå for langsomt, siger formand for Nørrebro Lokaludvalg, Mogens Petersen.

Han mener, at de CO2-neutrale busser burde være på vejene allerede nu.

- Vi siger: Kom med dem hurtigst muligt.

LÆS OGSÅ: Miljøbomben 5A kører uden filter: Forurener ’fuldstændig ekstremt’

Men borgerne på Nørrebro må væbne sig med tålmodighed.

- De nye busser kommer på vejene i april 2017. Det er det tidligste, de kan være ude, men til gengæld kan vi også love, at de kommer til tiden, udtaler Søren Englund, centerchef i Movia.

Og de nye busser er værd at vente på, hvis man spørger Søren Englund.

- Det er ledbusser, der kører på biogas. Det er et af de rigtig gode elementer for klimaet. De nye busser er nemlig 100 % CO2-neutrale, forklarer han.

Men formanden for Nørrebro Lokaludvalg ser gerne, at der bliver gjort noget ved bussernes forurening hurtigt.

- Det er en skandale, som det er nu, siger Mogens Petersen, formand for Nørrebro Lokaludvalg.

Fremtiden kan dog se lysere ud, forklarer Søren Englund, da en ny trafikplan kan være på vej.

- Vi arbejder lige nu på at få vedtaget en trafikplan, som betyder, at vi i 2030 skal være CO2-neutrale, men den bliver først behandlet i foråret 2017, så det er for tidligt at spå om nu.

LÆS OGSÅ: Efter to års forsøg med gasbusser i København: Her er fordele og ulemper

Tag cyklen alligevel
Luftforurening er årligt skyld i omkring 500 for tidlige dødsfald i København. Dermed står forurening for langt flere dødsfald end ulykker i trafikken.

Når du cykler ved siden af bussen, bliver du ramt af bussernes forurening. Men du skal fortsætte med at cykle, selvom partiklerne er sundhedsskadelige.

- Der er ingen tvivl om, at hvis man måler på cyklisten, der kører ved siden af bussen, så kan man se partiklerne i blodet. Men det betyder ikke nødvendigvis, han bliver syg. Det er ligesom rygning, der er ingen nedre grænse. To smøger skader også. Men det handler om at undgå det så meget som muligt.

Sådan siger civilingeniør og seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen, der siger, at man ikke må glemme de gode ting ved at tage en tur på jernhesten.

Motionsgevinsten ved at cykle er faktisk så stor sammenlignet med forureningen, at den opvejer det. Men der er større risiko ved luftveje og kræft. Derfor foreslår Kåre Press-Kristensen, at de københavnske cyklister kunne overveje at bære kirurgiske masker, som ifølge ham kan fjerne mange af de store partikler, man som cyklist bliver udsat for.


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress