Af - 23/11-15 09:07; Opdateret: 24/11-15 10:44

På to sygehuse kan du nu give karakterer til lægernePå to sygehuse kan du nu give karakterer til lægerne

På to sygehuse i Hovedstaden skal du nu svare på fem spørgsmål efter din behandling, så personalet hurtigere kan tage ved lære.

storybild

På Hvidovre og Amager Hospital kan du nu give karakterer i forhold til, hvor god din indlæggelse har været. (Billede: Polfoto/Valente Ditte)

Efter endt behandling skal patienter nu afgive deres vurdering af behandling og informationer, de har modtaget af sundhedspersonalet på flere hospitaler.

Det skriver DR P4 København.

Det gælder på Hvidovre og Amager Hospital, hvor det er slut med kun at lave årlige patienttilfredshedsundersøgelser.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

Nu skal evalueringen nemlig finde sted hver måned. Det betyder, at patienterne efter en undersøgelse skal svare på fem spørgsmål via en stander på hospitalsgangene.

Ifølge Kristina Petersen, der er sygeplejerske og projektleder på Hvidovre Hospital, er der flere gode ting ved det nye system:

- Vi kan blive pejlet ind på, hvor det er, vi har nogle mangler, når vi får svarene fra vores patienter med det samme, siger Kristina Petersen til DR P4 København.

LÆS OGSÅ: Studie: Kræftens Bekæmpelses HPV-kampagne er reklame for industrien

På den måde mener Kristina Petersen, at det bliver muligt at evaluere personale og informationer og samtidig justere de mangler, der måtte være.

- Vi ved, at patienternes tålmodighed ofte bliver testet, når ventetiden er lang. Med det her system kan vi få informationer om, hvordan patienterne oplever ventetiden og om de føler sig oplyst om, hvorfor der er ventetid, siger hun til DR P4 København.

Hos Danske Patienter hilser man nyheden om det nye system velkommen. Men samtidig peger direktør Morten Freil på, at det ikke er nok med svar på fem spørgsmål, mens patienter har en masse andet at tænke på.

- Det er et godt tiltag, men der er også brug for at vi går i dybden med patienterne, så man kan komme helt ind til, hvor det er patienterne virkelig oplever, at der er et problem, siger Morten Freil til DR P4 København.

LÆS OGSÅ: Dansk HPV-kritisk læges sejr går verden rundt

Derfor mener Morten Freil, at der skal laves grupper beregnet til feedback, hvor det er patienterne i fokus, der kan komme med deres ærlige og konstruktive holdning til, hvordan personalet og hospitalet kan forbedre.

- Når der skal gives feedback til hospitalerne, så er det vigtigt, at patienterne føler sig trygge i en ramme, hvor de tør sige, hvad det virkelig er, der går dem på, siger Morten Freil til DR P4 København.

Projektet har hidtil kørt som et forsøg, men bliver nu indført permanent.

LÆS OGSÅ: 26-årige Sarah opfinder smart app til læger og sygeplejersker

LÆS OGSÅ: BLOG: Mor til syg pige: Vi må kæmpe videre

LÆS OGSÅ: Myndighed undertrykte egen HPV-ekspert

LÆS OGSÅ: Læger står til skattesmæk for børnepasning

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress