Af - 22/10-15 19:58

1A er ikke alene: Her er otte danske busser i udlandet1A er ikke alene: Her er otte danske busser i udlandet

Ejeren af Københavns Bushandel mener, at Movia er kommet med en forkert forklaring på, hvorfor en 1A-bus kører rundt i Irak. Danske busser i udlandet er nemlig helt almindeligt.

Bildstrecke im Grossformat »

Normalt kører de rundt i København, men i august blev en bus fra linje 1A spottet i Irak. Det undrede mange, og tidligere på ugen kunne Movia så forklare til metroxpress, at det var fordi, at den var solgt videre til skrot.

Men den forklaring er forkert, mener ejer af Københavns Bushandel, Kim Løvenskjold, og han mener, at det er et pinligt svar, som Movia har givet.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

- Det er ufatteligt uklogt sagt, og samtidig får de sendt et signal om, at det er rullende skrot, selv om der er tale om busser i glimrende stand, siger han til metroxpress og fortæller, at der ikke er noget usædvanligt ved danske busser i andre lande.

- Det er altså helt almindeligt, at busserne bliver solgt til udlandet, og det har man gjort siden murens fald, siger Kim Løvenskjold, der selv har gjort netop det i de sidste 17 år.

I galleriet øverst kan du se flere eksempler på danske busser, der har fået et nyt liv i udlandet.

LÆS OGSÅ: Nu kommer forklaringen endelig: Derfor kører 1A rundt i Irak

Kim Løvenskjold har sporet 1A'eren i Irak til at være solgt videre til en dansk lastbilopkøber og siden til det hollandske firma Hulleman Trucks, der har en afdeling eller i hvert fald en partner i Irak, som sandsynligvis har fået bussen stillet til rådighed.

Bussen på billedet skulle angiveligt være en af de nederste tre på den her liste, hvilket Kim Løvenskjold kommer frem til ud fra tallene 273, som man kan få øje på bag på bussen.

LÆS OGSÅ: Debatten om Fredens Havn fortsætter: Hvor bliver kærligheden af?

Kim Løvenskjold fortæller, at busserne havner i udlandet, fordi de stadig har masser af kilometer i benene, når deres kontrakter udløber i Danmark. Derfor ryger de som regel til Østeuropa eller Nordafrika, og det kan måske forklare postyret om 1A i Irak.

- Det er usædvanligt, at de ender i Mellemøsten, og det er måske også derfor, at det har fået så meget opmærksomhed, siger han.

LÆS OGSÅ: Dansk Taxi Råd efter drab: Taxachauffør er et udsat job

LÆS OGSÅ: Parkerings-kaos ved Louisiana: Frustrerede beboere siger stop

LÆS OGSÅ: Firma tester el-varebiler i København

LÆS OGSÅ: Pantholdere er en succes: Nu kommer der 500 af dem

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress