Af Ritzau - 12/05-16 06:03; Opdateret: 12/05-16 07:00

Letbaneforsinkelse koster en halv million om dagenLetbaneforsinkelse koster en halv million om dagen

Det koster næsten en halv million om dagen, at arbejdet med at anlægge Hovedstadens Letbane er sat på pause.

storybild

Mens anlæggelsen af Hovedstadens Letbane er sat på standby, går det fremad med byggeriet af Aarhus Letbane, der her ses på billedet. (Billede: Scanpix/Henning Bagger)

Arbejdet med at anlægge en letbane gennem ni storkøbenhavnske kommuner er reelt sat på pause og sættes dag for dag tilbage, fordi det borgerlige flertal har fået kolde fødder.

Ifølge tidsplanen skulle den nødvendige anlægslov have været vedtaget 1. april på Christiansborg. Men behandlingen i folketingssalen er blevet forsinket af højrefløjens pludselige tvivl om økonomien, organisationen og fornuften i overhovedet at anlægge en letbane.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

Forsinkelsen har allerede forårsaget en ekstrabevilling til drift og forberedelse af udbud på 25 millioner kroner. Frem mod grundlovsdag, som er deadline for vedtagelse af anlægsloven, vil forsinkelsen i runde tal således koste næsten en halv million kroner om dagen.

Det skriver Politiken torsdag.

I alt er der blevet brugt 400 millioner skattekroner til at forberede det storstilede transportprojekt, som nu er i fare for at blive droppet. Torsdag mødes forligskredsen for at drøfte projektets videre skæbne.

LÆS OGSÅ: Minister om letbane-kritik: Jeg tager det meget alvorligt

Anlægsloven er forudsætningen for projektets næste bevillinger, og en lang række medarbejdere ved projektet og den tilhørende byudvikling på Vestegnen står til at miste deres arbejdsopgaver, hvis ikke Folketinget vedtager anlægsloven inden sommerferien.

Blandt andet er arbejdet i Loop City, som er et strategisk samarbejde mellem ti kommuner, Region Hovedstaden og staten, mærket af situationen.

- Vi har brug for denne her nye, permanente skinnebårne infrastruktur for at kunne skabe vækst og udvikling, siger Anja Kraag, programchef i Loop City.

LÆS OGSÅ: Ministerium kritiseres for letbane: Sammenlignes med grand prix-skandale

Hun fortæller, at Loop City har været nødsaget til at sætte en stor konference med arkitektvirksomheden Bjarke Ingels Group på hold, ligesom partnerskabet har været tvunget til at stoppe noget af sit arbejde omkring fælles vækstinitiativer.

- Det betyder rigtig meget for os, at det har trukket i langdrag med denne her anlægslov, siger Anja Kraag.

Netop vækst og byudvikling er et vægtigt argument for den storkøbenhavnske letbane, som blev sat på sporet af et bredt politisk flertal i 2009 og endelig aftalt i 2011.

Den 28 kilometer lange letbane forventes ved fuld udbygning at få 17-18 millioner årlige passagerer og frem mod 2032 at generere 20.000 nye arbejdspladser og 40.000 nye indbyggere i kommunerne, skriver Politiken.

LÆS OGSÅ: Kritik af jysk letbane åbner granskning af Ring 3-bane


LÆS OGSÅ: Letbanen vil koste 214 millioner om året – men kun tjene 96

LÆS OGSÅ: Legendarisk grillbar får nyt hjem

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress