Af - 02/02-16 08:57; Opdateret: 02/02-16 09:20

København tjener millioner på 'Den Danske Pige'København tjener millioner på 'Den Danske Pige'

Det har kostet millioner at få en stor hollywood-film om en dansk kvinde til at blive filmet i Danmark. Heldigvis tjener København også penge på 'The Danish Girl'.

Bildstrecke im Grossformat »

Der blev smidt seks millioner kroner efter filmen 'The Danish Girl' for at lokke den til København, og det ser ud til at have været en ret god investering.

Den Oscar-nominerede storfilm, der på dansk hedder 'Den Danske Pige', har nemlig bare via optagelserne i København indbragt en ekstra omsætning på 14 millioner kroner til byens erhversliv. Det skriver Berlingske.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

Det er Copenhagen Film Fund, der er nået frem til det beløb, der blandt andet baseres på, at op mod 80 filmfolk i lange perioder har boet på byens hoteller.

Det er også den samme filmfond, der har støttet 'The Danish Girl' med seks millioner kroner, og det har været under forudsætning af, at der blev brugt nogle penge i det københavnske.

- Copenhagen Film Funds støtte til de enkelte film afhænger af, hvor meget filmselskaberne vælger at lægge af optagelser i Danmark. Så det er en forudsætning, at de lægger et forbrug her for at få støtte, siger Thomas Gammeltoft, direktør i Copenhagen Film Fund, til Berlingske.

LÆS OGSÅ: STOR GUIDE: Her får du mest streaming for pengene

'The Danish Girl' handler om den danske transkvinde Lili Elbe, og derfor burde det måske sige sig selv, at den skulle optages i Danmark, men filmen var faktisk planlagt til at blive optaget i Bruxelles.

I stedet er det nu København, der - ud over at spille "sig selv" - også skal forestille Paris og den tyske by Dresden i løbet af filmen. I rollen som et hospital i Dresden har vi endda Københavns Rådhus.

LÆS OGSÅ: Derfor vinder Netflix over konkurrenterne

Filmen får premiere i denne uge, og det bliver med flere billeder af København. Og bare det, at byen er kulisse til filmen, anser VisitDenmark som noget af det allerbedste branding, fordi det blandt andet når ud til et 'helt andet publikum'.

- Vi har gode erfaringer med at bruge begivenheder og danske film til at kommunikere om Danmark som rejsemål, siger brandingchef i VisitDenmark, Anja Hartung Sfyrla.

- En film som Den Danske Pige rejser verden rundt og åbner mentale døre hos publikum – og når de står åbne, får vores budskaber større gennemslagskraft, siger hun.

LÆS OGSÅ: ÅH NEJ: Næste Star Wars-film bliver udskudt


LÆS OGSÅ: Denne skuespiller skal spille Michael Jackson i ny film

LÆS OGSÅ: - Vi startede som sædvanligt med en omgang diarré

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress