Af - 18/08-15 10:10; Opdateret: 18/08-15 14:52

Unge scorer kassen på at handle med sjældne sneaksUnge scorer kassen på at handle med sjældne sneaks

Jagten på et par fede sneaks får mange til at betale overpris, lyder det fra ekspert.

Hvor det tidligere kun var et fåtal af nørder, der samlede på eksklusive mærkevare-gummisko, er sneaker-kulturen i dag udbredt som aldrig før blandt den danske ungdom.

LÆS OGSÅ: Sådan binder du dine snørebånd på to sekunder. BUM.

Især i København, hvor flere af de unge såkaldte ‘sneakerheads’ sælger de allermest sjældne sko videre til markante overpriser på diverse Facebook-fora eller Trendsales.dk.

Se video med københavnske unge, der ventede i vinterkulden i op mod 70 timer på et par sko af Kanye West i tv-klippet øverst!

Eksempelvis koster et par af de sjældne og populære 'Adidas Yeezy 350 Boost', som skogiganten har fået lavet i samarbejde med rapikonet Kanye West, helt op til 7000 kroner på Trendsales.dk, hvilket er næsten det tredobbelte af købsprisen ude i de få butikker, der har ført dem.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

Ifølge Joachim Friis, der står bag sneaker-magasinet 'The Seveninch Paper' og har fulgt sneakerkulturen tæt siden halvfemserne, er det især de helt unge fyre, der er villige til at betale så en høj pris.

Adidas' Yeezy 350 Boost koster lige nu helt op til 7000 kroner på trendsales.dk, hvor private sælger til tøj til hinanden.

- For mange af de unge sneakerhoveder i byen handler det om at have noget på, der skiller sig ud og giver noget ‘se-mig-status’. Og derfor er der også flere, der er villige til at betale så eksorbitant et beløb, siger Joachim Friis.

LÆS OGSÅ: TV: Unge venter 70 timer i kulden på et par nye sneakers

I butikken 'Wood Wood' i indre København sælger man mange af de eftertragtede udenlandske sneaks og afholder jævnligt såkaldte releases, hvor unge kunder ligger i kø i dagevis for at fingre i sko som Adidas Yeezy Boost. Ifølge Brian Jensen, der er medstifter og designer hos Wood Wood, er man godt klar over, at nogle kunder køber skoene for at sælge dem videre og score kassen.

- Vi må selv kun sælge sko til den pris, vi aftaler med producenten, og derfor har vi også lavet den regel, at kunderne kun må købe et par, når der er tale om begrænsede partier, siger Brian Jensen.


LÆS OGSÅ: Hyrede hjemløs – har nu firdoblet sin investering

LÆS OGSÅ: Pose med luft fra koncert sælges til absurd høj pris

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress