Af - 12/10-15 12:57

København dropper Øresund: 'Ude i verden ved man ikke, hvad det er'København dropper Øresund: 'Ude i verden ved man ikke, hvad det er'

København vil droppe Øresunds-brandet og i stedet markedsføre sig internationalt som Copenhagen.

storybild

København vil ikke længere satse på Øresund-brandet. (Billede: Adrian Joachim)

Samarbejdet med Sverige er ikke nok, når der skal skaffes arbejdspladser og vækst i hovedstadsområdet.

Sådan lyder det fra Københavns overborgmester Frank Jensen, skriver DR P4 København.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

Derfor vil Københavns Kommune vinke farvel til interesseorganisationen Øresundskomiteen, og i stedet for engagere sig i arbejdet med Regions Hovedstad satsning 'Greater Copenhagen'.

LÆS OGSÅ: Person på Peberholm standsede togtrafikken over Øresund

- Øresundskomiteen har haft sin tid. Nu har vi altså brug for at komme videre for noget mere forpligtende i forhold til at komme videre i vores internationale branding, siger Frank Jensen til DR P4 København.

Men det er stadigvæk nødvendigt at samarbejde med Sverige.

For skal man tiltrække udenlandsk vækst til hovedstadsområdet, skal Malmø og resten af Skåne være med til at fremme København i udlandet, mener Frank Jensen.

- Skal man som kinesisk eller amerikansk virksomhed placere sig med et nordeuropæisk hovedkontor, skal der være en tilstrækkelig kritisk masse. Det skaber vi ved at stå sammen med vores svenske kolleger.

LÆS OGSÅ: 45 taget for menneskesmugling over Øresund i september

Regionsrådsformand i hovedstaden, Sophie Hæstorp-Andersen (A), mener at tiden er løbet fra Øresundskomiteen:

- Vi kan se, at integrationen over Øresund er gået i stå. Ude i verden ved man ikke, hvad Øresund er, og det kan være svært at udtale. Til gengæld kan vi se, at Copenhagen er et stærkt brand.

LÆS OGSÅ: Sverige opfordrer Danmark til at overholde asylregler

Hun vil gerne også have Sverige med ombord i et samarbejde:

- Vi arbejder lige nu på at få Skåne og de 33 kommuner der med på at omdanne Øresundskomitéen til en ny Greater Copenhagen-samarbejde, siger Sophie Hæstorp-Andersen til DR P4 København.

Greater Copenhagen-strategien vil satse på fire vækstområder, herunder sundhed, digitalisering, bæredygtighed og kreative fag.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress