Af - 21/10-16 09:20

Bycyklerne suser derudaf og sætter rekord: Så mange ture bliver der kørtBycyklerne suser derudaf og sætter rekord: Så mange ture bliver der kørt

Bycyklen fik en hård start, men siden sidste år er antallet af ture på de hvide elcykler steget helt enormt.

storybild

I 2015 lød det samlet antal ture med bycyklen på 169.834. Med et par måneder tilbage af 2016, er tallet for dette år indtil videre oppe på hele 700.001 ture. (Billede: Jon Ram Bruun-Pedersen)

'Bycyklerne lægges i graven'. Sådan lød overskriften i en avisartikel i Politiken fra april 2015. I så fald suser der mange zombie-cykler rundt på byens cykelstier. Det kører nemlig for den hvide bycykel, der er blevet en fast del af gadebilledet i København.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

I 2015 lød det samlet antal ture på 169.834. Med et par måneder tilbage af 2016, er tallet for dette år indtil videre oppe på 700.001 ture.

- I år har vi fokuseret på at fortælle alle de positive historier, været til stede ved ladestationerne og synlige ved en masse events. Det har skabt masser af opmærksomhed omkring cyklen, fortæller Tina Füssel, administrerende direktør hos By- og Pendlercykel Fonden, der varetager bycyklen.

LÆS OGSÅ: Nu må cyklister svinge til højre for rødt

Cirka 80 procent af turene tages af folk, der har et abonnement, og over 60 procent af brugerne er danskere. Kombineret med, at mange af turene starter og slutter ved en DSB-station, er bycyklen blevet en pendlercykel, siger Tina Füssel:

Vi kan se, at bycyklen understøtter den kollektive trafik, og folk bruger den til lige at komme den sidste kilometer, de mangler, til arbejde eller studie.

Og selv om det går rigtig godt, er det kun begyndelsen, siger Tina Füssel:

- Cyklerne kan komme ud og køre fire-fem gange så meget som de gør nu.

LÆS OGSÅ: Kåring: Derfor er København verdens bedste by

Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet, er glad for, at bycyklerne har vundet indpas på cykelstierne:

- Det er meget positivt, at københavnerne har taget bycyklen til, som jo var igennem et ekstremt kritisk opstartsforløb. Der er mange unge, der bruger den, og det tror jeg hænger sammen med, at det er en generation, der har en meget positivt tilgang til deleøkonomi.

LÆS OGSÅ: Københavnerne vil have endnu bedre cykelforhold

Medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Anne Mette Omø Clausen (EL), er enig:

København er en cykelby, så selvfølgelig skal vi have bycykler.

Lars Øgaard. Privatfoto.

En af dem, der er daglig bruger af bycyklen er 43-årige Lars Øgaard, der arbejder som centervagt i City2. Han cykler fra Islands Brygge til Hovedbanen og derefter fra Høje Taastrup til City2.

- Det er en perfekt måde at komme til og fra stationen på. Før i tiden brugte jeg de små lejebiler, men de er dyrere og meget sværere at komme af med, forklarer han.

LÆS OGSÅ: Mere end hver anden cyklist bryder bevidst reglerne

Parkerede han sin egen cykel ved Hovedbanen, kunne han risikere at blive mødt af et fladt dæk eller en manglende saddel, når han kom tilbage. Derfor har bycyklen nu taget over og bliver også brugt i fritiden, hvis han for eksempel skal en tur i Magasin.

- Jeg cykler meget mere nu end førhen. Det gør jo heller ikke noget, at der er elmotor i, griner han.

LÆS OGSÅ: Nu skal turisterne opdrages på cykelstien: Hold til højre!

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress