Af - 28/11-16 06:00

Miljøbomben 5A kører uden filter: Forurener ’fuldstændig ekstremt’Miljøbomben 5A kører uden filter: Forurener ’fuldstændig ekstremt’

Ny måling viser, at linje 5A er så forurenende, at busserne ikke ville få lov at køre på vejene, hvis de blev leveret i dag. Movia erkender, busserne kører uden filter, der skal fjerne farlige partikler, men vil ikke anerkende målingen.

storybild

5A-linjen har tæt på 20 millioner passagerer årligt og kører langs flere af de mest befærdede gader i København. Ruten går fra Husum Torv via Nørrebrogade og Københavns Hovedbanegård til Københavns Lufthavn. (Billede: Brian Bergmann/Scanpix)

Nordens travleste buslinje – Københavns 5A – har ikke kun rekorden over flest passagerer. Den er også i top, når det gælder kræftfremkaldende forurening.

En orienterende måling fra NGO’en Miljøpunkt Indre By-Christianshavn viser, at buslinjen udleder så mange ultrafine partikler gennem udstødningen, at måleapparatet simpelthen stod af.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

500.000 ultrafine partikler viste tælleren ved fire forskellige lejligheder, hvor 5A trillede forbi.

Partiklerne er blandt de mest skadelige, der findes, og kan med deres ringe størrelse overføres fra lungerne til blodet og cirkulere i organismen, forklarer Kåre Press-Kristensen, civilingeniør og seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd:

De er kategoriseret som kræftfremkaldende på højeste niveau af Verdenssunhedsorganisationen. Det er sikkert kræftfremkaldende og er på niveau med asbest og rygning.

Der er i dag strenge krav til dieselkøretøjers udledning og filtre, men da busserne på 5A er fra 2007 og 2008, kører de uden om reglerne og skal i stedet blot leve op til en ældre miljøstandard.

Faktisk kører de helt uden de filtre, som skal sikre, at luften ikke bliver forurenet.

- Busserne på 5A er ikke udstyret med filtre, idet busproducenten har anvendt en teknisk løsning for reduktion af lokal luftforurening, som er baseret på optimering af motoren, siger Søren Englund, centerchef i Movia.

Den finte bliver betegnet som ’fiksfakseri’ af Kåre Press-Kristensen:

- Det er helt håbløst. Tidligere var der ikke krav til antallet af partikler i udstødningen, men kun til vægten. Det betyder, at producenterne blot fjernede de store tunge partikler ved at skrue på motoren, men de ultrafine partikler kommer stadig ud. Det er et hul i miljøloven, og det er rigtig ærgerligt, at de her busser kører rundt og forurener fuldstændig ekstremt.

Kåre Press-Kristensen bemærker, at busserne ikke ville få lov til at køre på vejene, hvis de blev leveret i dag.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) har tænkt sig at reagere på baggrund af tallene. Han opfordrer samtidig regeringen til at levere en mere tidssvarende miljølovgivning.

- Jeg kigger på de her tal og tænker, at det ikke ser godt ud, og det giver anledning til at tage det op politisk og spørge, om man har styr på de her ting, og det giver god anledning til at høre, om der er styr på de her filtre hos Movia.
Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester.

5A har tæt på 20 millioner passagerer årligt og kører langs flere af de mest befærdede gader i København. Ruten går fra Husum Torv via Nørrebrogade og Københavns Hovedbanegård til Københavns Lufthavn.

Movia afviser måling - eksperter er uenige

NGO’en Miljøpunkt Indre By-Christianshavn står bag den aktuelle måling, hvor 5A i modsætning til andre buslinjer som 1A, 6A og 350S for alvor slår ud.

Centerchef Marianne Spang forklarer, at målingerne er foretaget i det øjeblik, bussen er passeret apparatet. Men Movia mener ikke, tallene er troværdige.

- Resultaterne i rapporten er foretaget ved at anvende et måleapparat af typen P-TRAK. Miljøstyrelsen har vurderet, at P-TRAK ikke er velegnet til kontrolmåling af udledning af partikler, idet målemetoden er alt for følsom overfor fejlkilder, siger centerchef Søren Englund og fortsætter:

- Movia anvender ikke P-TRAK, men følger op på om partikelfiltrene på busser er virksomme via en såkaldt opacitetsmåling. Opacitetsmåling er i dag den certificerede måde at vurdere, om filtre fungerer eller ikke fungerer.

Her er civilingeniør Kåre Press-Kristensen dog lodret uenig:

- Opaciteten siger intet om udstødningspartiklerne. Tidligere undersøgelser har vist, at biler med defekte partikelfiltre er gået lige igennem en opacitetstest.

Professor Ole John Nielsen, ekspert i luftforurening ved Københavns Universitet, mener også, man kan stole på målingen:

- En P-TRAK er efter min mening god nok til at måle partikler fra en bus, og tallene overrasker mig ikke. Med min bedste viden er P-TRAK bedre til det end en opacitetsmåling.

De forurenende 5A-busser bliver i april næste år udskiftet med gasdrevne busser. Her skifter linjen navn til 5C.

LÆS OGSÅ: Efter to års forsøg med gasbusser i København: Her er fordele og ulemper

LÆS OGSÅ: Slut med 5A: Her er den laaaaaange afløser

LÆS OGSÅ: 23.000 danskere har betalt for meget for busbilletten

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress