Af - 16/06-16 07:42

Mobil gadehandel i København boomer: Steget med 300 procent på fem årMobil gadehandel i København boomer: Steget med 300 procent på fem år

Tendensen har for alvor taget fart det seneste år, oplever streetfood-arrangørerer.

Bildstrecke im Grossformat »

Forretningerne er rykket ud af de faste murstensrammer og ud på gaden. Der sælges tacos fra food trucks, kaffe fra cykler og markeder med streetfood popper jævnligt op.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

Den mobile gadehandel er populær som aldrig før. Det samlede antal tilladelser til mobil gadehandel i København er siden 2010 steget med 300 procent, viser Københavns Kommunes nye bylivsregnskab. I alt gav kommunen 520 tilladelser i 2015.

LÆS OGSÅ: GUIDE: Sådan tager du de bedste madbilleder til Instagram

Stigningen skal ses i lyset af, at kommunen i 2013 fjernede et gebyr på at drive madforretningerne.

- Politikerne vil gerne hjælpe livet på gaden frem. Det betyder, at folk, der har en idé til at starte en virksomhed op i større eller mindre grad lettere kan gøre det, siger Mikkel Halbye Mindegaard, der er konstitueret enhedschef i Byliv.

En ny tendens er, at madbilerne slår sig sammen og laver pop-up-markeder.

- Noget der er meget tydeligt denne sommer, er at gadesalget spreder sig til mange små steder i byen, der ikke tidligere blevet brugt til den slags, siger Camilla Steemann Jensen, der er community manager hos byguiden Yelp.

Nogle af de kendte arrangører af madmarkeder er Kødbyens Mad og Marked og Rebel Food, der begge startede op i 2015. De oplever, at interessen for gadehandel især er eksploderet det seneste år. Direktør i Rebel Food, Frederik Aske Sønksen siger:

Hver uge bliver vi kontaktet af folk, der har en truck og et koncept. Sidste år var vi var mere på banen selv i forhold til at finde sælgere, men i år er efterspørgslen kæmpestor.

Han fortæller, at der i hvert fald er sket en fordobling i antallet af henvendelser i forhold til sidste år.

LÆS OGSÅ: Papirøren får en arkitektonisk makeover

Størstedelen af deres sælgere prøver at leve af det fuldtid, men der er også studerende og folk, der bare er med i weekenden. Få er udlærte kokke, mens flere er tidligere kontoransatte, der ville prøve noget nyt.

- Gadesalget er blevet mere tilgængeligt. Folk er vant til at se food trucks i gadebilledet og bliver inspireret til selv at hoppe ud i det. Kunderne har også fået en bredere forståelse for, hvad streetfood er. Det kan være alt lige fra en hotdog til en sindssyg kompliceret taco, siger Frederik Aske Sønksen.

LÆS OGSÅ: Her er sommerens 6 madtrends: Ud med palæo - ind med japansk

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress