Af - 16/06-16 10:11

Borgmester klar til at forbyde reklamer med tynde modellerBorgmester klar til at forbyde reklamer med tynde modeller

Den københavnske borgmester er inspirerert af et London-forbud mod reklamer, der promoverer urealistiske kropsidealer.

storybild

Et eksempel på reklamer, der kunne forbydes, er reklamer for brystoperationer, siger borgmesteren. (Billede: Scanpix/arkiv)

Reklamer for brystoperationer, med ultratynde modeller og sexistiske kampagner.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

Et forbud mod reklamer i gadebilledet, der promoverer 'usunde og urealistiske kropsbilleder, kan være på vej i London. Det er et progressivt tiltag, som Københavns Kommune kan lade sig inspirere af, lyder det fra sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen (SF). Det skriver DR.dk.

LÆS OGSÅ: Sabina sagde nej til urealistisk kropsideal: Nu er hun succesfuld model

Borgmesteren hæfter sig ved, at mange unge har det dårligt med deres egen krop.

- Og det er et kropsideal, som de får fra modebranchens reklamer, som de hver eneste dag bliver konfronteret med, siger hun til DR.

Hun siger, hun er er parat til at lave retningslinjer for reklamerne, hvis kommunen har hjemmel i lovgivningen til at gøre det. Hun understreger dog, at det ikke er ensbetydende med, at københavnerne fremover kun skal se billeder af ultrasunde mennesker i bybilledet. Der skal være plads til både tykke og tynde modeller:

LÆS OGSÅ: Britiske modeller under 18 kan blive nægtet adgang til catwalken

- Selvfølgelig skal der være plads til at vise den mangfoldighed, der er blandt danskerne og københavnerne. Men jeg synes, at når vi har en modebranche, der viser meget tynde modeller, så har vi har en forpligtelse som myndighed til at forholde os til det, siger hun.

Ninna Thomsen henviser blandt andet til debatten om reklamer for brystforstørrende operationer. Den slags ønsker hun ikke i gadebilledet i København, slår hun fast. Hvilke retningslinjer, der ellers skal gælde, har hun ikke lagt sig fast på endnu.

LÆS OGSÅ: Barbie skifter de smalle hofter ud og får flere kurver

Det kan dog blive svært at ændre på reglerne. Københavns Kommune forlængede forrige sommer samarbejdet med AFA JCDecaux i 15 år. Dermed har kommunen givet selskabet retten til - som koncessionshaver - at opstille og reklamere på læskærme i kommunen.


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress