Af - 11/02-16 13:12; Opdateret: 11/02-16 18:35

Her bliver kvindelig passager trukket ned i sporet af togHer bliver kvindelig passager trukket ned i sporet af tog

Havarikommisionen konkluderer i ny rapport, at den voldsomme ulykke kunne have været undgået, hvis ikke man havde afskaffet kontrol af dørlukningen i Øresundstogene.

storybild

På billedet ses det dramatiske øjeblik, hvor den kvindelige passager bliver slæbt afsted med toget. (Billede: Harvarikommisionen )

Togpassagerers sikkerhed blev sat på spil for at Øresunds-togene kunne overholde deres køreplan.

Det fremgår af en ny rapport, som Havarikommisionen har offentliggjort torsdag.

Rapporten tager udgangspunkt i en dramatisk ulykke, der fandt sted på Nørreport Station februar sidste år.

Er du interesseret i nyheder fra København, så like MX KØBENHAVN her.

Her forsøgte en travl kvindelig passager at nå sit tog mod Nivå i sidste øjeblik. Men da dørene lukkede i for næsen af hende, blev hendes pelsfrakke fastklemt i togdørene.

Herefter satte toget i gang, og kvinden blev slæbt flere meter hen ad perronen og trukket ned i mellemrummet mellem toget og perronen og slæbt hen over betonsvellerne, men uden at ryge ind under hjulene.

LÆS OGSÅ: Id-kontrol har været billigere for DSB end først ventet

Det lykkedes heldigvis kvinden at komme fri, da hendes pelsfrakke gik op i syningerne, og hun slap mirakuløst med 'kun' en hjernerystelse samt nogle voldsomme knubs på ryggen.

Havarikommisionen konkluderer i sin rapport, at ulykken kunne have været undgået, hvis ikke DSB First tilbage i 2010 havde ændret deres afgangsprocedure, så togførene på Kystbanestrækningen ikke længere skulle efterkontrollere dørlukningen ved togafgang.

Det havde man ellers gjort siden 2005 af hensyn til passagernes sikkerhed.

LÆS OGSÅ: Svenske tog vil igen køre til København - med ekstra tjek

Men ved at afskaffe proceduren kunne man spare tid ved at togene holdt kortere tid på kyststrækningen.

- Vores konklusion er, at hvis der havde været kontrolleret dørlukning, så var denne her hændelse ikke sket, siger Bo Haaning, chef for Jernebaneenheden under Havarikommisionen.

LÆS OGSÅ: DSB: Her giver togene fra Sverige forsinkelser

I rapporten fremgår det desuden, at man siden afskaffelsen af dørluknings-kontrollen i 2010 har registreret i alt 38 hændelser. I 13 af tilfældene har passagerer haft en kropsdel i klemme såsom en hånd, en arm eller en fod.

- Vi kan dog ikke klart sige, at det skyldes afskaffelsen af efterkontrol af dørene, for vi har ikke undersøgt de andre hændelser til bunds, siger Bo Haaning.

Efter ulykken på Nørreport Station sidste år genindførte DSB Øresund den 18. april igen den 'gamle' procedure, hvor togføren visuelt kontrollerer dørlukningen, inden der gives tegn til at lokoføreren kan starte toget.

Metroxpress forsøger i øjeblikket at indhente en kommentar fra DSB.

LÆS OGSÅ: Nu bliver det igen dyrere, at tage med DSB

LÆS OGSÅ: Danmark skal ikke regne med tysk hjælp til id-kontrol

LÆS OGSÅ: Politisk flertal vil bremse DSB's plan om dyrere billetter

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress