Af - 27/06-16 17:17; Opdateret: 27/06-16 17:29

Her er sandheden om Roskildes overvågningHer er sandheden om Roskildes overvågning

Roskilde Festival overvåger ikke deres gæster. Der er tale om et nøje planlagt mediestunt, oplyser festivalen via deres app.

storybild

Roskilde Festivals planer om at overvåge gæsternes sms'er og databrug viste sig at være en and. (Billede: Scanpix)

Roskilde Festival har de seneste 24 timer været i strid modvind, efter det kom frem, at de forbeholdt sig retten til at lagre gæsternes mobilsamtaler og sms'er samt overvåge deres databrug.

LÆS OGSÅ: Sådan får du Roskildes billigste øl-brandert

Det viser sig nu, at der er tale om et nøje planlagt mediestunt, der skal sætte fokus på konsekvenserne ved digital overvågning.

- Skiltene er en del af et kunstværk udført af The Yes Men og Edward Snowden, og budskaberne på skiltene er usande. Vi har et særligt fokus på menneskerettigheder i år – herunder også retten til privatliv og den måde den udfordres, blandt andet af digital overvågning. Det er baggrunden for samarbejdet med The Yes Men og Edward Snowden, siger Roskilde Festivals talskvinde, Christina Bilde, som forklarer, at festivalen valgte at gå aktivt ind i projektet på en så grænseprøvende måde for at skabe debat og få deltagerne til at tage aktivt stilling.

Skiltene, der henvises til i meddelelsen, blev lørdag sat op udvalgte steder på festivalens campingområde og skabte øjeblikligt opmærksomhed på sociale medier.

LÆS OGSÅ: Nu starter det: Her er 10 skøre Roskilde-øjeblikke

LÆS OGSÅ: Roskilde Festival tænder for musikken med politisk opråb

Flere rasede over Roskildes planer og mente, at det måtte være et brud på persondataloven.


Over for metroxpress fortalte formand for IT-politisk forening, Jesper Lund, at Roskilde Festival ikke kunne gøre som beskrevet, og at der højst sandsynligt var tale om et pr-stunt.

- Roskilde festival kan ikke gøre det, som det står. Jeg tror, det er et reklamestunt for, at Edward Snowden taler på festivalen.

LÆS OGSÅ: Politiet gør status efter første weekend på Roskilde

LÆS OGSÅ: Her er 'han': Roskilde-pantsamlerens værste fjende

I pressemeddelelsen står der yderligere, at projektet fra The Yes Men i samarbejde med Edward Snowden skal sætte fokus på lighed og menneskerettigheder, hvilket er to kerneområder for Roskilde Festival 2016.

Sloganet for kampagnen er ‘Stand Up for Your Rights’.

LÆS OGSÅ: Nej! Roskilde Festival KAN ikke spionere som de påstår

LÆS OGSÅ: Festivalgæster tisser på hunde

LÆS OGSÅ: Missede du Roskilde Festivals vanvittige åbning? Se den her

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress