Annonce
25/02-16 17:08; Opdateret: 21/04-16 06:25

4 råd: Sådan får du styr din sundhed efter et rygestop4 råd: Sådan får du styr din sundhed efter et rygestop

80% af alle rygere tager på i forbindelse med rygestop, viser tal fra Sundhedsstyrelsen. I gennemsnit er der tale om to kilo, så hvordan undgår man at tage på?

Bildstrecke im Grossformat »

Det kræver forberedelse, koncentration og udholdenhed. Derfor er det vigtigt at simplificere sine sundhedstiltag i forbindelse med rygeophør, der i sig selv er en stor vaneændring.

Det fortæller kandidat i human ernæring, Lars Christensen, der kommer med fire bud på, hvordan man holder vægten i bund og sundheden i top, når cigaretterne skal lægges på hylden i det nye år.

LÆS OGSÅ: Nytårsforsæt: Derfor vil vi stoppe med at ryge

Få søvn nok
“Studier tyder på, at man i højere grad får hang til søde sager, hvis ikke man er ordentlig udhvilet. En god tommelfingerregel er syv-otte timer hver nat. Helt praktisk kan man også sige, at jo mere man sover, des færre vågne timer har man, hvor man spiser”, siger Lars Christensen, der understreger, at folks behov er individuelle, hvorfor man ikke blindt skal stole på generelle sundhedsanbefalinger.

Bevæg dig
Her er der ikke tale om, at nøje planlagte ture i fitnesscentret skal sættes ind i kampen mod de ekstra kilo. Det handler i højere grad om at have generel bevægelse
som mål, fortæller Lars Christensen og uddyber: “Mange starter et kæmpe motionsprojekt med gode intentioner, men i praksis er det ikke realistisk at gennemføre, når man skal koncentrere sig om et rygestop. En måde at bevæge sig mere på kan for eksempel være, at man cykler en lidt længere vej hjem fra arbejde end til.”

Spis sunde mellemmåltider
Man kan med fordel bytte rygepausen ud med en snackpause: “Rigtigt mange ville have godt af at spise flere grøntsager. Her er gulerødder det klassiske eksempel, og de er et godt alternativ, når rygetrangen melder sig, og man ellers ville kaste sig over usunde snacks. En håndfuld nødder; mandler, hasselnødder eller cashewnødder kan også gøre det”, fortæller Lars Christensen.

Få flere råd til, hvordan du holder dig sund i dit rygestop her

Vær glad
“Man skal glæde sig over sit rygestop, for rygning er trods alt en af de største sundhedsrøvere. Man skal huske at bemærke og rose sig selv for de små fremskridt
i hverdagen”, siger Lars Christensen og gør opmærksom på, at man skal give sig god tid til at ændre sine sundhedsvaner: “Man får glæde af gevinsten ved den sunde livsstil resten af livet.”

Kilde: Sundhedsstyrelsen.dk

Læs om Forbrugerinformation for Nicotinell nikotinprodukter her


Hvad tænker du..?
Flere annoncer