Annonce
29/02-16 12:28; Opdateret: 22/09-16 10:12

Guide: 6 råd til at blive røgfriGuide: 6 råd til at blive røgfri

Et rygestop kan være en stor mundfuld, og der vil ofte være mange rutsjeture undervejs. Derfor er det vigtigt, at du belønner dig selv for de små sejre og får støtte af andre.

Bildstrecke im Grossformat »

Beløn dig selv


Hvad skal du forkæle dig selv med, når du har gennemført den første uge i det nye år som røgfri eller måske bare den første dag? Måske fortjener du en ny trøje, skjorte eller ekstra god aftensmad? Du skal udvælge små hyldestgaver til dig selv og planlægge, ved hvilke milepæle under dit rygestop du må få dem. Skriv det eventuelt ned på en liste og hæng den op, så du kan se, hvad du har at glæde dig til.

Det virker banalt, men det er måske den gulerod, der i sidste ende kan få dig til at kæmpe endnu en dag mod trang, vaner og abstinenser. Brug desuden app’en 7 Keys to Quit til at tælle dine røgfri dage, se hvor mange penge, du sparer og få vejledning undervejs.

Få hjælp til dit rygestop her

Luk folk ind i din kamp


På dage, hvor trangen er overvældende, og dit mod derfor er dalende, kan selv ikke mentale kram og gaver sikre, at du ikke giver efter. Her får du brug for menneskelig støtte, og derfor bør du være åben omkring dit forsøg på at kvitte cigaretterne. Du skal fortælle dine nærmeste, at du gerne vil stoppe, for så forstår de din situation og dit humør og vil gerne støtte dig.

Få dem til at hjælpe dig, når du har det værst. Lav ting med dem – løb for eksempel en tur; det er godt mod din trang og viser sig at være yderst effektivt i forhold til rygestop. I kan også gå en tur, lave mad sammen eller bare snakke.

LÆS OGSÅ: Guide: 7 råd til at starte dit rygestop

Få støtte fra en kender


Familie og venners støtte kan få dig langt, men ind imellem kan det være befriende at tale med en, der selv har stået i situationen og vundet kampen. Find derfor en person, en mentor, der selv er blevet røgfri, og tal sammen om, hvad der virkede for ham eller hende. Det kan give dig en idé om, hvad der kan være godt for dig og give motivation til at forsætte.

Og glem så ikke at bruge produkter, der kan hjælpe dig mod din fysiske trang. Det gør det trods alt lidt nemmere. Samtidig kan app’en 7 Keys to Quit også være et effektivt værktøj for dig, der ønsker et godt rygestop.

LÆS OGSÅ: Sådan planlægger du dit rygestop

Find din motivation


Hvorfor vil du stoppe? Hensyn til dine børn og din familie kan være din motivation for et rygestop. Du kan også finde helt andre grunde. Bare find den rigtige for dig, skriv den ned eller tag billeder af den, så du hver dag kan blive mindet om, hvorfor du gør det – det øger motivationen.

Indsaml viden


Vidste du, at dit hjerte bliver sundere, risikoen for kræft nedsættes og din hud bliver smukkere, når du stopper med at ryge?
Viden om dig selv og dit rygestop er vigtig, hvis du ønsker at stoppe – det giver indsigt. Kig på, hvornår du oftest ryger og forsøg at undgå de situationer. Tænk derfor over, hvad du vil gøre, når trangen melder sig, og læg en plan.

LÆS OGSÅ: Hvordan gennemfører man et rygestop?

Forudse dine kampe


Vidste du, at du kommer længere med dit rygestop, hvis du kigger på dine vaner
og hvilke miljøer, du ryger i?
Ryger du oftest med vennerne, eller mest når du er alene? Når du er trist eller i festhumør? Erkend det, find ud af, hvilke cigaretter du har sværest ved at undvære, og erstat dem med et produkt til at tage den fysiske trang. Find desuden måder at distrahere dig selv på, når trangen melder sig.

Læs om Forbrugerinformation for Nicotinell nikotinprodukter her

Hvad tænker du..?
Flere annoncer