Annonce
28/03-16 11:46; Opdateret: 22/09-16 10:11

Psykolog: 4 råd til dit rygestopPsykolog: 4 råd til dit rygestop

60 % af alle rygere ønsker at kvitte tobakken, viser tal fra Sundhedsstyrelsen. Her er fire nemme trin, som kan forberede dig mentalt på at blive røgfri.

Bildstrecke im Grossformat »

Men et rygestop handler dog ikke kun om fysisk at smide cigaretterne i skraldespanden, men i høj grad også om psykisk parathed.

Det er ikke kompliceret at stoppe med at ryge, men det er hårdt. Sådan siger psykolog Morten Hedegaard, der fortæller, at folk ofte glemmer at indstille sig mentalt på selve den proces, der følger et rygestop.

LÆS OGSÅ: Nytårsforsæt: Derfor vil vi stoppe med at ryge

Find dit mål
“Det er en god idé at finde et helt konkret mål i forbindelse med rygestop. Det kan for eksempel være, at man gerne vil leve længere for sine børn. Når man begynder
at vakle, kan man på den måde blive mindet om, hvorfor man stopper”, forklarer Morten Hedegaard og uddyber: “I forbindelse med et rygestop vil mange opleve en eller anden slags ubehag. Da vil man begynde at rationalisere for at få ubehaget væk, og løsningen bliver tit at begynde at ryge igen.”

Læg en plan
Det kommer bag på mange, at rygeophør er en proces, der kræver planlægning. Når man har en plan, kan man nemlig måle sine resultater, og det har en motiverende eff ekt: “Lav en nedtrapningsplan. Kun få har en jerndisciplin, der gør, at de kan gå fra at ryge en pakke smøger om dagen til nul. Prøv i stedet at gå fra 20 til 15 og til 10 med nogle dages mellemrum. Og så skal man ikke fokusere på, at man stadig ryger 20 cigaretter, men derimod at man ryger ti mindre,” siger Morten Hedegaard.

Få hjælp og råd af rygestopseksperter her

Find en makker
Der vil være mange fristende situationer, når man har kvittet tobakken. Det kan for eksempel være, når rygerne forlader festen for at ryge sammen udenfor. Det har Morten Hedegaard en løsning på: “Det vil være en fremragende idé, hvis man finder sammen med en kammerat eller en kollega, der også stopper med at ryge. På den måde forpligter man sig over for en anden end sig selv”, fortæller han.

Accepter situationen
Al erfaring viser, at rygestoppet vil mislykkes for flere, som vil begynde at ryge igen, men det er ingen skam, siger Morten Hedegaard: “Man skal acceptere, at der kommer bølgedale. Man skal ikke miste modet, hvis man falder i, for det er menneskeligt at fejle. Det er ikke kompliceret at stoppe med at ryge, men det er hårdt, og man skal endelig benytte sig af hjælpemidler, hvad enten det er plastre, eller Nicotinell-tyggegummi.”

LÆS OGSÅ: Få styr på sundheden efter rygestop

Kilder: Sundhedsstyrelsen.dk

Læs om Forbrugerinformation for Nicotinell nikotinprodukter her

Hvad tænker du..?
Flere annoncer