Annonce
27/07-16 00:00; Opdateret: 06/12-16 09:32

Sådan får du dit barn til at spise nok grøntsagerSådan får du dit barn til at spise nok grøntsager

Kun hvert 3. danske barn spiser ifølge Sundhedsstyrelsen de anbefalede 3-600 gram frugt og grønt om dagen. Men mange børn kan faktisk godt lide grøntsager og spiser dem gerne, hvis de er tilgængelige.

storybild

Udseendet betyder alt! I hvert fald når det gælder grøntsager til børn. Hvis du skærer grøntsagerne rigtigt, kan du højst sandsynligt få dine børn til at spise endnu mere grønt.

I børnebuffeten på Oslobåden vælger de fleste børn f.eks. ikke kun pommes fritter, men også grøntsager. Oslobådens chefkok giver tips til, hvordan du skærper dine børns grønne appetit.

Vil du gerne give dine børn større lyst på grøntsager, er hemmeligheden at lade dem komme i nærkontakt med dem på spændende måder, siger Oslobådens chefkok Tommy Aakjær, som hver dag bespiser flere hundrede børn i buffetrestauranten 7 Seas' børnebuffet.

Få mere information om DFDS her

Snit lækre stykker
- Snitter og anretter du grøntsagerne lækkert, spiser børn også mere, forklarer Tommy Aakjær:
- Skær gerne grøntsagerne ud i fine små stave, tynde skiver eller bidder, som er overkommelige for en barnemund, så de er nemme og delikate at spise, og ikke er for dominerende i forhold til de andre smagsindtryk. Lækkert drys på salaten gør den også mere interessant, f.eks. nødder, solsikkefrø, granatæblekerner eller små stykker appelsin.

At det virker at skære frugt og grønt delikat ud, bekræftes blandt andet af forskning fra Roskilde Universitetscenter, hvor konferencedeltagere kunne spise æble og brownies fra to borde - på det ene var æbler og brownies skåret ud, og her blev der spist 84 % mere æble og 30 % mindre brownies.

På Oslo-båden sørger chefkok Tommy Aakjær for, at grøntsagerne på børnebuffeten har en udskæring, der giver børnene lyst til at spise det.

Tag børnene med i køkkenet
En god måde at lade dine børn komme i nærkontakt med grøntsager på, er også at lade dem være med til at tilberede dem, når du laver mad, siger Oslo-bådens chefkok:
- Gør det til en vane i hverdagen: Det giver jer en hyggestund sammen, det giver børnene medejerskab til det, der kommer på bordet – "det er min salat!", det gør børnene langt mere fortrolige med alle de mange forskellige slags grøntsager og de forskellige smage, man kan få ud af hver enkelt grøntsag. Eksperimenter gerne sammen med børnene - husk at man både kan bage, koge, dampe, steg, rive, snitte, skære osv.

Gulerødder kan f.eks. både spises i stave, de kan rives i råkost, de kan bages som rodfrugtfritter, de kan skæres ud som tynde chipsskiver, du rister på panden. Og porrer bliver dejligt søde i porretærte eller i porresuppe, som er så nem at lave, at børnene næsten kan klare det selv, hvis bare du hjælper ved komfuret.

Hvis dit barn er med til at snitte løgene i køkkenet, er der større sandsynlighed for, at det også vil spise det i maden senere, siger chefkok i Oslo-bådens buffet og børnebuffet Tommy Aakjær.

Få mere information om DFDS her

Put grøntsager i fars, sovs og brød
En fjerde mulighed for at gøre børnenes hverdagsmad mere grøn er at putte flere grøntsager i de faste retter, f.eks. tyndt snittede gulerødder i frikadellefarsen eller i kødsovsen til spaghettien, som giver en fin svagt sød smag, der passer godt til paste, ketchup og oksekød. Revne gulerødder eller kartofler i det hjemmebagte brød giver det også en dejlig blød smag, så det holder sig fugtigt længere.

Tommys 3 nemme grøntsagstips

1) Snit det, så det passer til en barnemund
2) Hvis de har rørt det i køkkenet, vil de også gerne spise det til middagen
3) Smugl dem ind i alt lige fra frikadeller til brød

Flere annoncer