Af - 23/09-16 17:47

Disse unge bryder sig mindst om at købe indDisse unge bryder sig mindst om at købe ind

En ny undersøgelse viser, at danskere i alderen 15-33 år er de unge i verden, der mindst kan lide at handle. Ekspert forklarer her hvorfor.

Bildstrecke im Grossformat »

Kilde: En ny undersøgelse, som Retail Institute Scandinavia A/S står bag.

Travle mennesker, lang kø og sure miner. Nogle gange kan det være en rigtig sur pligt at handle i det lokale supermarked, men det er tilsyneladende ekstra slemt i Danmark. Det er i hvert fald den konklusion, man fristes til at drage på baggrund af en ny undersøgelse, som Retail Institute Scandinavia har foretaget.

Den viser, at unge danskere sammen med hollænderne er de unge i verden, der mindst kan lide at købe ind.

- Jeg tror, det handler om, at Danmark er det land i verden, der har flest lavprisbutikker, og det giver en anden butiksoplevelse, siger Dorte Wimmer til metroxpress. Hun er direktør for Retail Institute Scandinavia.

LÆS OGSÅ: Nu åbner Nemlig.com for levering disse steder i Danmark

Undersøgelsen viser, at unge i Sydamerika, Brasilien og Italien er dem, der er mest begejstret for at handle. Det forklarer eksperten med, at supermarkederne spiller mere på oplevelserne.


Supermarkederne udstråler mere kvalitet, de har indbyggede slagtere, høj service fra personalet, og så har især italienerne også en generel kulturel glæde for mad.
Det fortæller Dorte Wimmer.


Vil du opdateres med artikler om forbrug, så like MX Penge på Facebook.

Hun nævner to konkrete forslag til, hvordan supermarkederne herhjemme kunne blive mere oplevelsesrige:

- De kunne installere en ’eat in’-funktion i supermarkedet. I udlandet har de restauranter inde i selve butikken, så man kan nyde maden, mens man køber den, fortæller Dorte Wimmer.

LÆS OGSÅ: Nu kan du snapchatte dig til gratis varer i dette supermarked

Butikkerne kunne også blive bedre til at etablere ’storytelling’ omkring, hvor butikkens produkter kommer fra.

- Danske supermarkeder kan med fordel invitere brands til at lave nogle events i butikkerne. Det er de mere åbne overfor i andre lande, fortæller Dorte Wimmer.

Selvom de danske unge er mindst glade for at sætte benene i supermarkeder, så er unge danskere dog blandt de mest hyppige kunder i supermarkederne i verden.

Dorte Wimmer har 19. september udgivet en bog, der sætter fokus på unge danskers adfærd og præferencer i forhold til at handle i supermarkeder.

LÆS OGSÅ: Supermarkeder klar til mobilt dankort fra årsskiftet


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress