Af - 23/06-16 19:53

Forsinket på ferien? Danskerne snyder sig selv for millioner i erstatningForsinket på ferien? Danskerne snyder sig selv for millioner i erstatning

Store rejsedag. Ved du, hvornår du har krav på erstatning for forsinkede og aflyste fly? Alene i morgen vil ferierejsende danskere snyde sig selv flere millioner kroner i erstatning.

storybild

Hvad nu? Flyet er aflyst, men hvornår har du krav på erstatning? (Billede: scanpix)

Når omkring 100.000 danskere i morgen drager på ferie på en af årets travleste rejsedage, vil de sandsynligvis snyde sig selv for flere millioner kroner i erstatning for aflyste og forsinkede fly. Alene i Københavns Lufthavn vil de ferierejsende kunne rejse erstatningskrav på omkring 3,2 millioner kroner.

LÆS OGSÅ: Har du styr på dit nabolag? Så kan du nu tjene kassen

Sådan lyder vurderingen fra danske Nicolas Michaelsen, medstifter af den amerikansk registrerede virksomhed Airhelp, der har specialiseret sig i at hjælpe flyrejsende med at få flyselskaberne til at udbetale den erstatning, som passagererne har et berettiget krav på.

Airhelp baserer vurderingen på sidste års passagertal samt detaljerede data over, hvilke fly der blev aflyst eller forsinket på samme tidspunkt sidste år. Der kan være mange penge at hente hjem i erstatning for en ganske almindelige familie, der får en skidt start på ferien på grund af et aflyst fly.

LÆS OGSÅ: Her er verdens bedste - og værste - flyselskaber

- Erstatningerne ligger på 930 -4.470 kroner pr. passager, så for en familie på fire, der får aflyst deres fly, kan erstatningen løbe op i små 18.000 kroner, siger Nicolas Michaelsen, der påpeger, at omkring 70 procent af flypassagerne ikke kender deres rettigheder eller aldrig får søgt om den erstatning, de har krav på.

AirHelp blev stiftet i 2013 af de to danske iværksættere Henrik Zillmer og Nicolas Michaelsen samt sydafrikanske Greg Roodt. I dag har Airhelp omkring 200 medarbejdere, og har hjulpet over 450.000 flypassagerer. Vil flyselskaberne ikke frivilligt udbetale den erstatning, som passagererne har krav på, bliver de hevet i retten af Airhelp.

LÆS OGSÅ: Passagerne valfarter stadig i stor stil til Kastrup

Airhelp tager 25 procent i kommission af erstatningsbeløbet. Fører sagen ikke til erstatning er det gratis.

Som hovedregel har man krav på erstatning, hvis flyet lander mere end tre timer senere på bestemmelsesstedet end oplyst af flyselskabet.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress