Af - 25/01-16 15:14

15-årige Oscar rykker ud, når de ældre har it-problemer15-årige Oscar rykker ud, når de ældre har it-problemer

Oscar fra Odense droppede at gå med aviser - nu tjener han penge på at hjælpe ældre med it-problemer.

Bildstrecke im Grossformat »

Oscar Schack Madsen tager 135 kroner per påbegyndt time for at hjælpe ældre i nabolaget med it.

'Hvad er en Escape-tast, og hvor sidder Enter-tasten?'

Det er spørgsmål, som 15-årige Oscar Schack Madsen ofte får stillet på sit fritidsjob. Han driver nemlig en lille virksomhed, hvor han fikser it-problemer for ældre i nærområdet.

Oscar Schack Madsen blev for to år siden træt at tjene lommepenge på at gå med aviser. I stedet valgte han at mætte nærområdets postkasser med flyers, hvori han reklamerede med, at han mod betaling kunne hjælpe med it-problemer.

En markedsføringsmetode, han brugte alle sine lommepenge på, men som resulterede i, at nærområdets ældre greb telefonen for at bestille it-hjælp hos Oscar Schack Madsen.

En kundegruppe, der kræver, at Oscar Schack Madsen er lige så meget pædagog som it-ekspert:

- Det kan til tider være tungt at hjælpe dem, fordi mange af de ældre ikke engang forstår, hvad tasterne kan, hvor de sidder, eller hvad de hedder. 'Tryk på hjem-knappen' siger jeg til dem, der skal have hjælp med iPads, og så kigger de forvirret rundt. Også selvom der kun er to knapper på en iPad, siger Oscar Schack Madsen med et smil.

Kan du godt lide at læse om iværksættere, og vil du opdateres med artikler om dem? Så like MX PENGE på Facebook.

Men det er faktisk ikke "tast-oversættelsen", der går mest tid med, når Oscar Schack Madsen er på besøg.

- Det største problem er klart, at de ikke kan huske deres koder. De hiver en 100-siders notesbog frem og bladrer den igennem. Jeg gendanner virkelig tit deres koder, siger Oscar Schack Madsen, der bor i Odense.

LÆS OGSÅ: 18-årige Patrick har satset børneopsparingen på eget tøjmærke

De ældres manglende grundlæggende it-viden gør også, at Oscar Schack Madsen ofte har svært ved at forstå, hvad de ældre skal have hjælp til, når de ringer til ham og forsøger at forklare. Løsningen bliver, at de i stedet viser ham problemet, når han rykker ud.

Men også udenfor it'ens verden kan Oscar Schack Madsen mærke, at hans kunder opfører sig anderledes, end hvis han betjente en yngre generation.

- De ældre har altid noget lækkert spiseligt på lager, som de ofte stiller frem, og de fortæller gerne om ting, der ikke er relateret til it. Jeg hører tit om deres sommerferieoplevelser, deres hunde og katte, og jeg får ofte en historie fortalt to gange, siger Oscar Schack Madsen.

LÆS OGSÅ: Ung iværksætter kickstarter ure af træ

Men med al den snak kan det godt blive lidt dyrere at få Oscar Schack Madsen på besøg. Han aflønnes nemlig per time - 135 kroner i timen. En aflønning, der godt kan give ham samvittighedskvaler.

Nogle gange viser det sig, at problemet kan fixes ved blot at lukke appen ned og op igen. Så synes jeg, det kan være lidt svært at tage 135 kroner for det, når jeg jo ikke har brugt en hel time på det.
Det siger Oscar Schack Madsen.

Han har også prøvet, at en af de ældre kunder glemte den ene ud af de to ting, som vedkommende skulle have hjælp til. Derfor tog besøget kun en halv time, og Oscar Schack Madsen gik med til at gemme den sidste halve time til en dag, når kunden kom i tanke om problemet.

LÆS OGSÅ: WOW: Karl har overmalet sine dyre Kanye-sneakers

LÆS OGSÅ: 92-årige Niels vil være iværksætter

LÆS OGSÅ: 11-årig iværksætter tjener 10.000 kroner om ugen, men vil allerhelst have en hundehvalp

LÆS OGSÅ: Iværksætterlysten slår Danmarksrekord

LÆS OGSÅ: Iværksætter sælger efterårsblade og sne online

LÆS OGSÅ: Investorernes bedste råd: Sådan får du succes som iværksætter

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress