Af - 15/06-16 13:25

Verdensmester reklamerer for endnu en is med alkoholVerdensmester reklamerer for endnu en is med alkohol

To 18-årige elitesportsfolk fra Esbjerg har lanceret endnu en is med op til seks procent alkohol. Den sælges mest på nettet, hvor alle fra 13 år med dankort kan købe den.

storybild

(Billede: Boozyice)

Frostboksen med alkoholholdige is er snart fyldt.

To elitesportsfolk fra Esbjerg har lanceret firmaet Boozyice, der sælger frosne cocktails som skub op-is i fem forskellige varianter som mojito og orange coke under mærket Suckit. Det er altså det andet mærke af sprut-is, der er på vej ud til danskerne.

Isen sælges primært gennem en netbutik - hvor alle over 13 år, der har et dankort kan købe den - og gennem natklubber i Esbjerg og Odense.

Firmaet blev lanceret i april, men Alkohol og Samfund har allerede meldt dem til Alkoholreklamenævnet, fordi de bruger den tredobbelt vm-vinder i Speedway, Nicki Pedersen, til at reklamere for produktet deres instagram-profil.

-Det handler om et billede af en speedwaykører med vores is, hvor de mener at vi så siger, at man får succes af at spise isen. Det har vi da aldrig påstået. Så påstår de, at vi opfordrer til umådeholden alkohol - men der skal altså seks is til, før man har fået en genstand. Hvor mange is kan man lige spise?, svarer Emil Torbensen, der med sin partner står bag Booozeice, hvor de sælger den tyske alkohol-is Suck It.

Metroxpress har fortalt om isen N1ce, der er på vej ud på de danske musikfestivaler - indtil i går har Coop også solgt det i en butik, men det har supermarkedsfirmaet stoppet, da de ikke vil sælge alkohol, der ligner slik.

N1ce med fem procent alkohol kan lovligt sælges til børn, da den er en fødevare.

- Man kan foreløbig få os i et par danske butikker, på Bakken og på flere af sommerens festivaler. Vi bliver solgt efter en EU-regel, der tillader op til fem procent alkohol i fødevarer, som butikker faktisk lovligt må sælge til børn. Vi beder dog butikker om at følge den danske 16-årsregel, siger stifter Mikael Drane, der har lanceret produktet sammen med dj-duoen Axwell & Ingrosso, kendt fra Swedish House Mafia.

Også konkurrenten Boozyice vil gerne ud i detailhandelen.

- Vi er i dialog med et par supermarkedskæder, men hvis vi vælger at sælge dem i butikker, så skal den være i området med alkohol og i frys selv form, så vi ikke kommer ud i en diskussion om produktet kan ende hos børn, svarer ejeren til metroxpress.

Han erkender, at de ikke kan forhindre, at børn køber isen. Alle 13-årig i Danmark kan nemlig få et dankort, hvor de dog ikke kan få overtræk.

- Det er rigtigt, at man kan købe det via vores hjemmeside i pakker af ti for 119 kroner. Men man skal svare ja til man er 18 - om så folk faktisk er 18, når man køber det kan vi jo ikke kontrollere, da man jo ikke kan tjekke alderen på de der har kreditkortet," siger Emil Torbensen, der understreger, at de gerne vil i dialog med alkoholreklamenævnet, fordi de selvfølgelig vil overholde loven.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress