Af - 29/11-16 13:09

Schhh: Ikke et ord om roadpricingSchhh: Ikke et ord om roadpricing

Roadpricing ville afhjælpe trængselsproblemermne i Danmark, siger ekspert. Regeringsgrundlaget er renset for enhver hentydning til ordet.

storybild

Danskerne spilder tusindsvis af timer på tilsandede motorveje til skade for væksten i Danmark. Løsningen er ikke flere veje, men roadpricing, siger trafikforsker. (Billede: Scanpix/arkiv)

Den nye trekløver-regering får ikke løst trængselsproblemerne i Danmark ved at sende flere togstrækninger i udbud og udbygge motorvejsnettet, som VLAK lægger op til i regeringsgrundlaget. Sådan lyder analysen fra trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann.

LÆS OGSÅ: Miljøbomben 5A kører uden filter: Forurener ’fuldstændig ekstremt’

- Regeringen ønsker ikke at kigge på, hvordan man kan begrænse biltrafikken, men kun på at udbygge vejnettet. Men al forskning viser, at flere veje medfører flere biler, siger han og tilføjer:

- Hvis vi ikke allesammen skal sidde i kø på vejene hver morgen på vej til arbejde, skal vi regulere på efterspørgslen efter at køre i bil. Der er roadpricing smart, da man betaler for den specifikke trafik- og miljøbelastning, man er på et givent sted på et givent tidspunkt.

LÆS OGSÅ: Klar til bilen? Fra denne dag kan 16-årige lovligt tage kørekort

Det burde ifølge Harry Lahrmann være ’vand på den nye, liberale transportministers mølle’, da roadpricing er et markedsøkonomisk styringsredskab:

- De, der ikke har råd, må finde andre transportmuligheder, mens de, der kan og vil betale, får mere plads på vejene. Men ingen regeringer, der ønsker genvalg, tør nævne roadpricing.

Roadpricing nævnes ikke med et ord i det 86 sider lange regeringsgrundlag.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress