Af - 27/11-15 09:18; Opdateret: 27/11-15 11:01

Forbrugerøkonom: Slå koldt vand i blodet til Black FridayForbrugerøkonom: Slå koldt vand i blodet til Black Friday

Black Friday er den store tilbudsdag, og to ud af tre butikker opruster med tilbud. Tilbud som særligt de unge køber - bare for tilbuddets skyld. Det bekymrer forbrugerøkonom.

Bildstrecke im Grossformat »
- Hvis der er gode tilbud, så skal jeg. Jeg starter med at tjekke om butikkerne har gode tilbud på nettet. Jeg går højere op i at gøre et godt køb, end om jeg har brug for varen. - Jeg har slet ikke tid til at shoppe i dag, da jeg er på arbejde til klokken 22 i Fona. Men ellers ville jeg nok, da det ligesom ligger i mentaliteten, at man skal bruge penge Black Friday. - Det kunne da godt ske, hvis jeg lige ser et eller andet, som kunne være noget. Jeg går i hvert fald ud og kigger. - Jeg har ikke tænkt på at købe noget endnu. Men det er mest fordi, jeg har en lang dag på mit studie. Senere skal vi dog ind til byen, men kun for at tage billeder, da jeg går på 'Fatamorgana', som er Danmarks fotografiske billedkunstskole. 34 procent af kvinder kan godt finde på at købe noget på udsalg, alene fordi, det er på udsalg. Ikke fordi, de har særligt brug for varen. Tilsvarende gælder kun 21 procent af mændene. Kilde: Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom hos Nordea. Hun taler på baggrund af en undersøgelse, som Nordea har fået foretaget af Gallup. - Som forbruger skal man huske at gøre sit hjemmearbejde, inden man går amok til Black Friday, siger Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom hos Nordea. Hendes råd er: 1. Sæt dig ned og find ud af, hvad du mangler 2. Hvorfor du mangler jeg det 3. Læg en plan for de helt konkrete butikker, du kan få det i 4. Aftal med dig selv på forhånd, hvad det må koste. I befolkningen vokser kendskabet til Black Friday. Over halvdelen af danskerne (52 procent) kender til Black Friday, mens 44 procent af danskerne ikke kender til det amerikanske fænomen. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv. I alt forventer 12 procent af danskerne at gøre et indkøb i forbindelse med Black Friday. Både Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom hos Nordea og Martin Barfoed, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv, forventer, at Black Friday i år - omsætningsmæssigt - bliver endnu vildere. Sidste år (28. november, 2014) nåede dankort-forbruget over 1,5 milliarder kroner. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv. Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at Black Friday sidste år kom i top 10 over dage med størst dankortomsætning nogensinde herhjemme. 44 procent af de danske butikker forventer at tilbyde kunderne et særligt godt tilbud i de fysiske butikker. I 2014 var det tal 28 procent. Det viser tal fra Dansk Erhverv. Antallet af danske butikker, der forventer at tilbyde kunderne et særligt godt tilbud, både på nettet og i de fysiske butikker, er fordoblet fra 2014-2015. Fra ni procent til 18 procent. Det viser tal fra Dansk Erhverv. - Med vores særlige system kan kunderne allerede stille sig i kø på nettet fra midnat. Klokken seks i morgen tidlig har kunderne mulighed for at købe, oplyser Martin Aamand, der er kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked. Af konkurrencemæssige hensyn oplyser Dansk Supermarked ikke, hvor mange kunder, systemet kan håndtere.

Metroxpress tog på gaden og spurgte folk, om de har tænkt sig at shoppe Black Friday.

'Kom og køb', 'Ekstra godt tilbud' og 'Kun i dag'. Skilte med disse budskaber kan du fredag 27. november finde særligt mange af, når butikkerne og forbrugerne holder 'Black Friday'. Den store tilbudsdag.

'Black friday' er et koncept fra USA, som er relativt nyt i Danmark. Men ikke nyere end, at danskerne i den grad har taget den store tilbudsdag til sig.

Flere end hver femte voksne dansker under 30 forventer at handle på Black Friday, viser nye tal fra Dansk Erhverv.

Det bekymrer forbrugerøkonom.

- Mange danskere skal lige ind og kigge i butikkerne Black Friday, fordi vi altid er bange for at gå glip af et godt tilbud. Men vores undersøgelser viser også, at 29 procent af de unge, som jo typisk ikke har den store indkomst, kan finde på at købe ting, bare fordi det er på udsalg. Ting, de egentlig ikke har brug for, siger Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom hos Nordea.

Hun tilføjer:

Black Friday bliver en slags massehysteri.

Ann Lehmann Erichsen fortæller, at der generelt er mange, der tror, at man kan spare penge ved at bruge penge. Derfor råder hun forbrugerne til at slå koldt vand i blodet.

Kan du godt lide at læse om penge og forbrug, og kunne du godt tænke dig at blive opdateret om emnet, så like MX Penge på Facebook.

At danskerne er blevet så vilde med Black Friday - på den korte tid, det har eksisteret i Danmark - er dog også helt unikt, mener Dorte Wimmer. Hun er direktør hos Retail Institute Scandinavia, som er et konsulenthus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd.

- Det skyldes, at konceptet appellerer til forbrugerne, fordi vi gerne vil gøre en god handel. Det appellerer til vores snusfornuft. Samtidig leder butikkerne jo altid efter en krog at hænge deres gode tilbud på. Den får de så foræret her, siger Dorte Wimmer.

LÆS OGSÅ: Tilbudsavisen synger på sidste vers

Der er dog også grund til, at flere end hver femte voksne dansker under 30 forventer at handle på Black Friday.

Næsten to ud af tre butikker regner nemlig med at give særlige tilbud til kunderne den dag. En markant fremgang i forhold til sidste år, hvor kun fire ud af ti butikker deltog i Black Friday. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv.

LÆS OGSÅ: Discountkæde dropper buræg

Det er ikke kun gode tilbud, butikkerne opruster med på Black Friday. De har også erhvervet sig særlige systemer i anledningen af den store handelsdag. Hos Dansk Supermarked har man på Bilka.dk og Føtex.dk installeret det samme køsystem, som det SKAT bruger, når der er stort tryk på.

- Vi har store forventninger. Der kommer forhåbentlig rigtig meget run på siderne, og med det nye system garderer vi os mod overbelastning af siderne. Vi vil sikre os, at kunderne får en god oplevelse, siger Martin Aamand, kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked.

LÆS OGSÅ: Snart kan du købe Starbucks disse 106 nye steder i Danmark

div class="interactive">Hvilke dag kan du bedst lide?

LÆS OGSÅ: Hver tredje synes, det er i orden at børn spiser af varerne på vej til kassen

LÆS OGSÅ: Fætter BR sælger størstedelen af livsværk til kapitalfond

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress