Af - 24/10-16 20:06

Her er det supermarked, der giver den bedste serviceHer er det supermarked, der giver den bedste service

Danskerne har talt: Rema 1000 er det supermarked ui Danmark, der yder den bedste service, viser en ny undersøgelse.

Bildstrecke im Grossformat »

Kilde: En undersøgelse, som YouGov har lavet for metroxpress i oktober 2016.

"Så bliver det 213 kroner", "Jeg har åbnet en kasse herovre" og "Vil du have bonen med?"

Det er typisk de sætninger, vi hører mest fra medarbejderne i supermarkederne. Men nogle medarbejdere gør en ekstra indsats for at give os en god oplevelse, og ifølge en ny undersøgelse er der et supermarked i Danmark, der er bedre til at yde god service end andre: Rema 1000.

I en ny undersøgelse, som metroxpress har fået foretaget af YouGov, svarer 15 procent af deltagerne, at Rema 1000 er det supermarked, hvor de oplever den bedste service.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmiljø.

- Jeg er glad. Meget glad, lyder det fra administrerende direktør for Rema 1000, Henrik Burkal.

Han tror, kæden yder god service, fordi hver butik er knyttet til lokale købmænd, som gennem et franchise-koncept har et personligt økonomisk incitament til at drive forretningen bedst muligt. Det giver større nærhed til kunder og medarbejdere, mener han.

LÆS OGSÅ: Snart kan du købe mad på klods i disse danske supermarkeder

Serviceekspert Henrik Meng er enig i, at det må være forklaringen på, hvorfor Rema 1000 slår sine konkurrenter på service.

- Når butikken er ejet af en lokal købmand, giver det mere ejerskab til den enkelte butik, og ledelsen vil gøre mere ud af at få medarbejderne til at forstå, hvorfor medarbejderne er vigtige, og hvorfor de skal huske at servicere kunderne, siger Henrik Meng, som blandt andet har skrevet bogen 'Verdens bedste service'.

Serviceeksperten forklarer, at god service defineres ved, at man giver kunden en god oplevelse, og det er som oftest at yde en lille, ekstra indsats.

- Det kan være små ting som, hvis kassedamen observerer, at man har købt fire lagkagebunde og en liter fløde og derefter kommenterer: "Nå, der er nok én, der skal holde fødselsdag", siger Henrik Meng.

LÆS OGSÅ: KL er parat til at slække på plejehjems medicin-regler

Men hvor vigtig er det egentlig, at supermarkedet giver god service? Det spørgsmål har Dorte Wimmer svaret på:

- Service er rigtig, rigtig vigtigt. Meget af sortimentet på tværs af supermarkederne er det samme. Derfor er det prisen og servicen, der differentiere supermarkederne fra hinanden.

Dorte Wimmer er direktør i Retail Institute Scandinavia, der har fokus på detailhandel og forbrugeradfærd.

Rema 1000 har et serviceprincip, de kalder, ’Hejjakomha’det’

Princippet dækker over, at alle medarbejdere, når de møder en kunde, skal hilse, være behjælpelige, vise kunden hen til varen frem for at pege, og de skal afslutte med en farvelhilsen.

LÆS OGSÅ: I fremtidens supermarked kan du besøg vinplantagen inden du køber vinen

LÆS OGSÅ: Her er Danmarks MINDST populære supermarked blandt unge

LÆS OGSÅ: Disse to store danske butikskæder slår sig sammen

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress