Af - 09/12-15 09:13; Opdateret: 10/12-15 10:14

Afsløring: Her er de danske bagmænd bag falske Facebook-konkurrencerAfsløring: Her er de danske bagmænd bag falske Facebook-konkurrencer

Like, del, kommentér. Falske Facebook-konkurrencer hærger nettet. Metroxpress har sporet danske bagmænd til Dubai. Facebook: Vi gør, hvad vi kan for at stoppe dem.

Bildstrecke im Grossformat »

Vind et Svane køkken. Du skal bare lige dele, like og kommentere konkurrencen på Facebook. Falske Facebook-konkurrencer som denne, der misbrugte Svane Køkkenets logo og brand i september i år, hærger nettet som en steppebrand.

Metroxpress kan i dag afsløre, at ilden udspringer fra Dubai, hvor den 22-årige dansker Johannes Ottesen driver firmaet Clicksharks.net. Som led i en kæde af
Online Performance Netværk tjener han penge på at skaffe virksomheder adgang til private emailadresser - såkaldte leads - som virksomhederne kan sende reklamer og tilbud til.

Administrerende direktør, Ole Lund Andersen, fra TMK A/S, der ejer Svane Køkkenet, har politianmeldt det danske online-marketingfirma Orville Media A/S og dets direktør Tim Antos Møllegaard for at krænke Svane Køkkenets varemærke med krav om økonomisk erstatning.

Er du interesseret i forbrug, privatøkonomi og iværksætteri, og vil du opdateres med historier om disse emner, så like MX PENGE her

Tim Antos Møllegaard har ikke ønsket at udtale sig, men Johannes Ottesen bekræfter overfor metroxpres, at Clicksharks.net var underleverandør til Orville Media og leverede den falske facebook-konkurrence.

- Men det skete gennem en underleverandør, som brugte nogle metoder, som vi ikke kan stå inde for. Vi stoppede samarbejdet, så snart vi blev opmærksomme på det, siger Johannes Ottesen.

LÆS OGSÅ: Fup-Matas og svindel-Fona: IT-svindlere står bag falske Facebook-konkurrencer

Han sender aben videre til en navngiven dansk underleverandør, men denne afviser over for metroxpress at have oprettet den falske facebook-konkurrence.

Hos Svane Køkkenet retter Ole Lund Andersen sigtekornet mod første led i fødekæden.

- Så må Orville Media A/S jo selv afgøre, hvad de vil foretage sig i forhold til deres underleverandører, siger han.

Online Performance Netværket Smartresponse A/S, som ejes delvis af JP/Politikens hus, bekræfter, at også de har benyttet Clicksharks.net og dette firmas samarbejdspartnere som underleverandør i en kort periode i august i år, men at de lukkede ned for samarbejdet med Clicksharks.net i samme måned, da de ikke efterlevede SmartResponse' regler.

LÆS OGSÅ: Bagmænd bag Facebook-konkurrencer sælger dig videre

- Vi tager alle forbehold, siger chief commercial officer Thomas Krøis og tilføjer:

- Men jeg kan bekræfte, at falske Facebook-konkurrencer, der kan udspringe i princippet alle steder fra, er en alvorlig udfordring, som skal stoppes. Konkurrencerne skaffer leads på illegal vis, og de er helt igennem ødelæggende for vores branche. Vi gør alt, hvad vi kan, for at komme dem til livs, og vi føler klart, at ansvaret skal placeres hos de firmaer, der aktivt vælger at samarbejde med dem.

- De her firmaer lokker intetanende internetbrugere i en dum fælde, og det skal vi ikke være med til. Der sidder folk i det her, ofte let-tilgængelige, online landskab med en etik og moral, som ingen steder hører hjemme, og som gør det svært for alle i det her game.

Han tilføjer:

- Jeg har ingen kommentarer til de øvrige nævnte virksomheder i den omtalte sag, siger han.

Facebook-brugerne skal også fremover tage sig i agt for de omsiggribende falske Facebook-konkurrencer, for Facebook ønsker ikke at agere politimand, siger ekspert i sociale medier David Ledstrup fra firmaet Bigum & Co.

LÆS OGSÅ: Pas på: Fupfirmaer går på rov på nettet

- Facebook er blevet dygtigere til at reagere på brugernes indberetninger og begrænse antallet af falske konkurrencer med nye algoritmer. Men de er ikke meget for at slå hårdt ned på bagmændene og lukke deres profiler, da de ikke ønsker at fremstå som politimænd på nettet, siger han.

Fona, Matas, H&M og en række andre kendte varemærker har fået misbrugt deres brand og logo i falske Facebook-konkurrencer de seneste måneder.

De falske konkurrencer er til stor gene, siger Henrik Engberg Johannsen, Informations- & miljøchef i Matas, som fik misbrugt sit logo og varemærke i en falsk Facebook-konkurrence i efteråret:

- Det er en ressourcekrævende disciplin at komme til livs. Det kan godt være, at Facebook lukker en side ned, men så opretter bagmændene jo bare en ny.

Facebook oplyser til metroxpress, at de gør, hvad de kan få at holde falske konkurrencer nede og fjerner dem, når de de bliver opmærksomme på dem.

- Hvis ikke det er tilstrækkeligt, at vi fjerner det pågældende indhold, kan vi vælge at suspendere profilen i en periode. Det kan for eksempel være i syv dage eller i 30 dage. I særligt grelle tilfælde kan vi også vælge at fjerne en side eller slette en profil, siger talsperson for Facebook Peter Münster og tilføjer:

- Jeg synes, man skal huske, at det her (fup og fusk, red.) ikke er et problem, der er opstået med internettet. Vi har haft pyramideselskaber og kædebreve og alle mulige opfindsomme fupnumre i mere analoge udgaver. Men det er klart, at det flytter med over på nettet. Det gør vi så, hvad vi kan for at bekæmpe, så det ikke vokser ud af proportioner på vores platform.


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress