Af - 10/08-16 13:28; Opdateret: 11/08-16 22:07

Afgift kortslutter salget af el-biler i DanmarkAfgift kortslutter salget af el-biler i Danmark

Salget af el-biler i Danmark var ved at komme op i gear. Registreringsafgift på el-biler bremser udviklingen hårdt op.

storybild

Salget af el-biler - ikke mindst luksus el-bilerne fra Tesla - er gået i stå i Danmark, efter der fra årsskiftet blev lagt registreringsafgift på el-biler. I 2015 kostede en Tesla S P85 D uden afgift 875.000 kroner. I dag koster den 1.522.400 kroner, og når registreringsafgiften på el-biler er fuldt indfaset i 2020 kommer Teslaen til at koste 1.807.100 kroner ifølge Skatteministeriets beregninger. (Billede: scanpix/arkiv)

Salget af el-biler i Danmark er stort set gået i stå, efter regeringen sammen med DF, S ig R i oktober sidste år besluttede at droppe afgiftsfritagelsen af el-biler. Siden nytår er el-biler blev pålagt en registreringsafgift på 20 procent, og det har fået antallet af nyregistrerede el-biler i årets første seks måneder til at styrtdykke til 239 mod 4.523 i hele 2015. Det viser tal fra De Danske Bilimportører.

LÆS OGSÅ: Tesla-chef opkøber fætres solcelleselskab i milliardhandel

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) udtalte i forbindelse med indgåelsen af aftalen, at den ville ’sikrer fortsat udbredelse af elbiler’’

Er du interesseret i forbrug, privatøkonomi og iværksætteri, og vil du opdateres med historier om disse emner, så like MX PENGE her

I Dansk Elbil Alliance hæfter man sig imidlertid ved, at registreringsafgiften på el-biler vil stige yderligere frem til 2020, hvor el-biler vil blive beskattet lige så hårdt som almindelige biler, og at det vil bremse salget af el-biler yderligere.

- Salget af el-biler til private er stort set gået i stå. En stor andel af de få el-biler, der er nyregistreret i år, er faktisk biler, der blev købt i 2015 uden afgift, men først er blevet registreret i år, eller meget små elbiler som stort set ikke betaler afgift, siger chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance Søren Jakobsen og opfordrer regeringen til at holde registreringsafgiften på el-biler nede på 20 procent, indtil salget igen begynder af stige.

LÆS OGSÅ: Mand sover bag rattet på sin selvkørende bil

Det afviser skatteordfører Louise Schack Elholm (V).

- Det faldende salg i år, skal ses i lyse af, at folk hamstrede el-biler frem mod nytår. Derfor er faldet i år forventeligt, siger hun.

Hun afviser at ændre i aftalen og understreger, at -salget af el-biler i Danmark skal bæres frem af den teknologiske udvikling, der på sigt vil gøre el-biler billigere.

LÆS OGSÅ: Tesla-skaber vil sende fartøj mod Mars i 2018

DF, S, R og F er omvendt parat til en gennemgribende omlægning af bilafgifterne, så de kommer til at afhænge af bilernes forurening og ikke prisen.

Mens el-bilsalget er bremset hårdt op i Danmark, er det eksploderet i Norge, hvor el-biler ud over fritagelse for registreringsafgift også er momsfritaget. Desuden er el-bilejerne i Norge begunstiget af lave elpriser, gratis kørsel på betalingsveje samt adgang til at køre i busbanerne.

Alene i årets første tre måneder blev der solgt 15.423 el-biler i Norge. Det er næsten dobbelt så mange som de omkring 8.000 el-biler, der kører på de danske veje i alt.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress