Af - 29/02-16 14:39; Opdateret: 29/02-16 17:57

Video af Rema-chef deles igen og igen: - Folk er ellevildeVideo af Rema-chef deles igen og igen: - Folk er ellevilde

Michael Simonsen har med sin Lars Larsen-stemme og sin kæmpe ja-hat fået sat ekstra fokus på de gode tilbud i Børkops Rema 1000. Se den populære Facebook-video her.

Videoen hvor Michael Simonsen fra REMA 1000 i Børkop sælger varerne. Se video i større format i vores videosektion Videoportal

"Kom og køb. Kom og køb. Fem bananer for 10 kroner".

Der er mange måder at reklamere for sine produkter på. Man kan stille sig op foran sin butik og råbe sine kunder op, eller man kan købe sig til tv-spots mellem udsendelserne i fjernsynet.

Men i Rema 1000 i Børkop har souschef Michael Simonsen fundet på en anderledes måde at gøre reklame for butikkens gode tilbud. Med den største entusiasme og kæmpe ja-hat på hovedet viser han rundt i butikken i Børkop og gennemgår ugens tilbud, mens en medarbejder filmer de tre uredigerede minutter med en iPhone.

I går blev videoen lagt på Facebook-siden for Rema 1000 i Børkop, og i dag er den blevet delt mere end 550 gange og fået 3.000 kommentarer.

Kan du godt lide at læse om anderledes markedsføring, og vil du opdateres om emnet? Så like MX Penge på Facebook.

Jeg har kun fået positiv respons på videoen. Folk er ellevilde, og de synes, det er modigt, at man som butik kan finde på sådan noget, nu hvor det ikke er sådan, en butik plejer at reklamere.
Det siger Michael Simonsen til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Linda købte æg i Rema 1000: Tre uger senere var de her udklækket

Han har før lagt lignende videoer op fra sin Rema 1000-profil, men det er første gang, at hans video er blevet så populær.

- Det er første gang, at jeg viser rundt i hele butikken på den måde. Men det var ikke planlagt. Faktisk planlægger vi ikke videoerne. Vi tænkte bare i går morges, at vi da kunne lave en video. Jeg bruger heller ikke noget manuskript, siger Michael Simonsen.

LÆS OGSÅ: Nyt vase-raseri: Imerco-vaser udsolgt før tilbuddet startede

Årsagen til at det lige er ham, der er blevet frontfigur i videoerne, er, at ingen af de andre ansatte har lyst til at være i rampelyset. Michael Simonsen er dog heller ikke et dårligt bud på en vært, for hans person er ikke sådan til at glemme, og så minder souchefens stemme utrolig meget om en velkendt stemme fra en anden butiksfrontfigur.

- Jeg hører tit, at min stemme minder om Lars Larsens, griner Michael Simonsen og tilføjer, at det altså bare er sådan, hans stemme er.

Den ivrige souchef fra REMA 1000 er dog ikke den første i sin branche til at lave denne form for utraditionel markedsføring:

Kunde- og souchefen Jonas Møller Christensen har i lang tid gjort reklame for Kvickly i Albertslund med sine Facebook-videoer. Det har indtil videre skaffet den lokale butik cirka 15.000 følgere, mens en typisk Kvickly-butik har mellem 400-600 følgere.

Jonas Møller Christensen videoer er efterhånden blevet så populære i Albertslund, at han bliver stoppet op på gaden, fordi folk vil have taget en selfie med ham. (Se to af videoerne nederst i artiklen)

LÆS OGSÅ: Bilka får kritik: 'Rengørings-legetøj er ikke kun til piger'

- Det er hammersjovt at opleve kundernes holdning til mine videoer. Markedsføringen i dansk detailhandel er også kedelig. Det skal være mere nærværende og lokalt, siger han til metroxpress.

Eftersom Jonas Møller Christensen er lidt en ekspert inden for emnet, har metroxpress bedt ham om at anmelde konkurrentens markedsføringsforsøg:

- Videoen er sjov. Han gør det på sin helt egen måde. Han har en god energi, og man kan se, at han er sig selv. Jeg har set ligende videoer, hvor man kan se, at medarbejderne er blevet påduttet en karakter, og det er ærgerligt, siger Jonas Møller Christensen.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Ét af disse to supermarkeder står til at miste livet

Men en ting er dommen fra 'ekspertkonkurrenten', en anden ting er, om denne slags markedsføring hjælper på at få solgt de gode tilbud?

Det virker garanteret i Børkop. Et initiativ som dette virker lokalt. Der er nemlig skarp konkurrence i dagligvarehandlen, fordi der er for mange butikker om de samme kunder, og tilbudene minder alle om hinanden. Derfor gælder det om at skille sig ud, og det her vil man huske.
Det siger markedsføringsekspert fra Advice Jesper Højberg Christensen til metroxpress.

Han påpeger, at initiativer som disse har den bedste effekt, hvis Michael Simonsen laver flere videoer, så det bliver et koncept. Videoens succes er også betinget af, at personen i linsen skiller sig ud.

- Ham her i Rema 1000-videoen er spøjs og en interessant person. Der er kun få personer, der kan lave sådan noget. Der er jo ingen af os, der gider at kigge på en ligende video med en introvert købmand, siger Jesper Højberg Christensen.

LÆS OGSÅ: Discount-krig: Kiwi lukker 11 butikker landet over

Hvis Michael Simonsen og Jonas Møller Christensens videoer fortsat skal være en succes, skal der ifølge markedsføringseksperten ikke være særlig mange flere, der laver den slags markedsføring.

Vi synes kun, det her er sjovt, fordi det er pudsigt og en modsætning til den glatte reklameflade, vi ser. Men hvis alle fjoller rundt i deres butikker, vil vi ikke længere synes, det er sjovt.
Det siger Jesper Højberg Christensen.

LÆS OGSÅ: Rema 1000 vil åbne 130 nye butikker i Danmark

Klik her for at se de videoer, som Jonas Møller Christensen har lavet for Kvickly i Albertslund.

Se også hvordan Jonas Møller Christensen sang kunderne til Superbrugsen, da han i første omgang arbejdede for dem

LÆS OGSÅ: Har du også undret dig? Det betyder tallene i de kendte mærkevarer

Her er endnu eksempel på de alternative markedsførings-videoer, som Jonas Møller Christensen står bag.

LÆS OGSÅ: Single-kød rammer flere danske supermarkeder

LÆS OGSÅ: Nu stiger prisen på mælk

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress