Af - 19/10-16 06:18

Her er visitkortet, der kan forvandle sig til vilde blomsterHer er visitkortet, der kan forvandle sig til vilde blomster

Dansk iværksætter har skabt et visitkort, der kan plantes og blive til vilde blomster. "Folk griner lidt af det, som deres første reaktion", siger opfinderen.

Bildstrecke im Grossformat »
De farver, som virksomhederne vælger at få trykt på kortet, er 100 procent naturlige og fremstillet af grøntsags- og soyabaseret tryk. Kortet er lavet af genbrugspapir. Et kort består af 23-30 frø. Hvert år vil blomsterne spire. Visitkortet skal plantes lige under overfladen. - Basilikum er den mest populære krydderurt, og dernæst kommer mynte. Hvis du glemmer visitkortet i tasken, og du en dag kommer til at spilde vand i tasken, kan du risikere, at visitkortet vil plante sig selv, mens det ligger i tasken. - Det kan faktisk godt lade sig gøre. Visitkortet vil begynde at spire, men det vil ikke komme ret langt, for der skal naturligt lys og jord til, før det kan blive til blomster, siger Michael Stausholm. - Den er vi i gang med at producere nu. Jeg vil tro, linealerne er ude i løbet af starten af januar, siger Michael Stausholm. - Alle virksomheder leder efter måder at skille sig ud på, og alle taler om bæredygtighed i dag, siger Michael Stausholm. I 2016 forventer de en omsætning på 22 millioner kroner. Virksomheden håber og tror ligeledes, at de kan fordoble omsætningen hvert år indtil 2020. På billedet ses den blyant, som Sprout fik succes med. Det er primært virksomheder og organisationer, som køber blyanterne, og får deres logo indgraveret. Virksomhederne bruger dem som icebreakere i forhold til at fortælle om deres grønne agenda til kunder og partnere. Disney, IKEA, Bank of America, Coca-Cola og Marriott er nogle af kunderne. - I Sprout har vi i lang tid kigget på andre produkter, vi kunne supplere den spirende blyant med. Visitkort er gammeldags og trænger til at blive nytænkt, siger Michael Stausholm. Michael Stausholm startede Sprout for tre år siden i en dagligstue i Næstved, og i dag er forretningen vokset til 20 medarbejdere og kontorer i Taastrup og Boston.

Her er visitkortet, der kan plantes.

Du har måske hørt om blyanten, der kan forvandles til krydderurter, grønsager og blomster. Blyanten blev lanceret i 2013 og blev en kæmpe succes. Den sælges nu i over 60 lande til kunder som Disney, IKEA og Coca-Cola.

Nu er den danske iværksætter bag blyanten Michael Stausholm klar med endnu et produkt, der kan plantes: Det spirende visitkort.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrug, iværksætteri og arbejdsmiljø.

Visitkortet ligges i urtepotten, og efter otte-10 dage med vand og lys forvandler det sig til vilde blomster.

- Hvert år får jeg hundredevis af visitkort. Når jeg har skrevet kontaktoplysningerne ind på telefonen, lægger jeg visitkortet i skuffen, og her kan det så ligge længe. Jeg synes, det ville give mening, hvis det kunne plantes efter brug, siger Michael Stausholm, stifter og administerende direktør i Sprout, der nu vil til at sælge visitkort.

LÆS OGSÅ: Livsstilsekspert: Genbrug udtrykker idealistisk forbrug

Sprouts visitkort indeholder indlejrede, ikke-genmodificerede frø fra vilde blomster. Papiret er lavet af genbrugte bomuldsfibre. Det er designet således, at den sidste del af kortet skilles af en stiplet linje, som kan rives over.

Sådan kan man nøjes med kun at plante noget af kortet, og samtidig beholde kontaktoplysningerne.

- Visitkortet er en hel anden måde at markedsføre sig på. I forhold til et traditionelt visitkort giver det en hel anden opmærksomhed. Din modtager vil huske dig, når visitkortet blomstrer, siger Michael Stausholm til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Landets genbrugsbutikker kan prale af stigende overskud

I første omgang sælges visitkortet til businesskunder. Michael Stausholms virksomhed trykker selv visitkortene efter virksomhedens ønsker.

- Folk griner lidt af det, som deres første reaktion, men efterfølgende synes de, der er en god idé, siger Michael Stausholm.

LÆS OGSÅ: 29-årige Kristina sælger sin mands brugte tøj på nettet

Produktet er så nyt, at Michael Stausholm ikke har solgt kortet til nogen endnu, men de er igang med forhandlingerne.

- Alene i USA er visitkort en millionforretning, så jeg kan sagtens se os lave et salg på vores visitkort, der til næste år ligger på mellem to-fire millioner kroner, siger Michael Stausholm.

Han er ikke den eneste, der synes at produktet har potentiale:

- En af de kendte tendenser i samfundet er, at mange virksomheder gerne vil brande sig som miljøvenlige, og det behov taler visitkortet ind i, siger Karina Rothoff Brix til metroxpress.

Hun er direktør hos Copenhagen School of Entrepreneurship på CBS og innovationscoach, og metroxpress har bedt hende om at vurdere produktet.

- Ideens overlevelse afhænger af om, den rigtige forretningsmodel er fundet. Spørgsmålet er derfor om det er muligt at lave mersalg til eksisterende kunder eller sælge til nye kunder, eller om blyanten dækker præcis det samme behov som visitkortet, siger hun.


Her kan du se en video, der viser, hvordan Sprouts første produkt, blyanten, virker. Visitkortet vil have samme funktion.

'

LÆS OGSÅ: Nyt supermarked sælger varer uden emballage

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress