Af - 24/08-15 11:10; Opdateret: 24/08-15 14:55

Pas på: Unge fupmagere snyder med Trustpilot-stjernerPas på: Unge fupmagere snyder med Trustpilot-stjerner

Ulovlig brug af Trustpilot-stjerner, ulovlige træk på kundernes konti og brud på persondataloven. To unge webshop-ejere efterlader rasende kunder i deres kølvand.

storybild

Wehshoppen Segboard.dk smykkede sig - indtil metroxpress afslørede fupnummeret - med fem grønne Trustpilot-stjerner på Facebook, selv om vrede Trustpilot-anmelderne giver shoppen to orange, ildevarslende stjerner. To unge fupmagere på 19 og 20 år står bag fupnummeret. (Billede: Screenshot fra Segboard.dk)

19-årige Andreas Hecht Henriksen fra Hørsholm havde en travl søndag. I al hast lukkede han sit dealsite Dealroom.dk.

Det skete, efter metroxpress i går bad ham svare på, hvorfor han i strid med markedsføringsloven markedsfører Dealroom.dk med fem grønne Trustpilot-stjerner, når sandheden er, at dealsitet har tre ildevarslende orange stjerner, og kunder raser over, at han i strid med reglerne trækker pengene, før varerne er afsendt.

Er du interesseret i forbrug, privatøkonomi og iværksætteri, og vil du opdateres med historier om disse emner, så like MX PENGE her

Samtidig er de annoncerede førpriser på Dealroom.dk så tvivlsomt høje, at metroxpress bad ham fremsende dokumentation for, at varerne – som markedsføringsloven og Forbrugerombudsmandens retningslinjer foreskriver - har været udbudt til de høje førpriser i en sammenhængende periode på mindst seks uger før tilbudsprisen fastsættelse, og at tilbudsprisen derpå højst har kørt i op til to uger.

Andreas Hecht Henriksen har ikke ønsket at svare på dette.

Det er anden gang inden for få dage, at metroxpress tager Andreas Hecht Henriksen i urent trav på nettet. I fredags afslørede metroxpress, at webshoppen Segboard.dk ifølge Heidi Steen Jensen, advokat med speciale i markedsføring på nettet og partner i advokatfirmaet Horten, brød både markedsføringsloven og persondataloven.

LÆS OGSÅ: Direktør for stor dansk sportskæde taget i systematisk prisfusk

Dels ved at markedsføre sig med fem grønne Trustpilot-stjerner, selv om Trustpilot-anmelderne kun giver webshoppen to orange stjerner. Dels ved mod en facebook-brugers vilje at offentlige dennes profilbillede og fulde navn som vinder af en konkurrence om et segboard på Segboard.dk's facebook-side, som vedkommende ikke havde deltaget i.

Andreas Hecht Henriksen er medstifter af og direktør for AB Network IVS sammen med Benjamin Vester Bager, 20 år og fra Svendborg. Det er gennem dette selskab, de sammen driver webshoppen Segboard.dk.

Metroxpress var i går i kontakt med en kunde, der bestilte et segboard til 3.999 kroner i slutningen af juli på Segboard.dk. Pengene blev i strid med reglerne for e-handel trukket, før ordren blev afsendt, og kunden har aldrig modtaget segboardet.

LÆS OGSÅ: Luksus-iværksætter erkender vildledende priser

Samtidig var det til kundens forundring ikke Segboard.dk's, men Dealroom.dk's handelsbetingelser, der fremgik af ordrebekræftelsen. Yderligere mystificeret blev kunden, da det var en tredje webshop, Fittypants.com, der trak pengene på kundens bankkonto. Det lykkedes imidlertid kunden at finde frem til et telefonnummer på Andreas Hecht Andreasen, og ved den direkte kontakt fik kunden sine penge tilbage for det ikke-leverede segboard.

Benjamin Vester Bager skriver i en mail til metroxpress, at 'Fittypants.com (er, red.) en tidligere forretning under AB Network IVS.'

Fittypants.com er i dag lukket ned. Webshoppen har to Trustpilot-anmeldelser. Begge giver én rød stjerne, og anmelderen Freja Lund Freno skrev for fire dage siden: 'Fake firma. Købte et par bukser, pengene blev trukket, det er ca. 2 måneder siden, de er ikke til at komme i kontakt med og har intet hørt eller set til hverken bukser eller penge.'

En anden kunde, malermester Jan Bodin fra Nordjylland, fortæller, at han for to uger siden købte et segboard på Segboard.dk til sin datter for hendes konfirmationspenge. De 3.999 kroner er blevet trukket, men I Nordjylland står Jan Bodins datter nu uden konfirmationspenge og uden segboard.

- Jeg forsøgte at kontakte dem på mail, men de svarede ikke. Så forsøgte jeg på Facebook og messenger, men her blokerede de mig bare, siger Jan Bodin.

Metroxpress har flere gange anmodet om et telefoninterview med Benjamin Vester Bager, men han vil kun modtage spørgsmål på mail. Metroxpres har via mail forgæves forsøgt at få svar på, hvorfor han og/eller Andreas Hecht Henriksen har slettet en 'vinder' fra Segboard.dks Facebook-side, efter metroxpress begyndte at interesse sig for Segboard.dk.

Benjamin Vester Bager har heller ikke ønsket at imødekomme metroxpress' anmodning om, at bare en vinder af Segboard.dk's konkurrencer på Facebook over for metroxpreess bekræfter at have vundet og modtaget et segboard.

Samtidig afviser Benjamin Vester Bager og Andreas Hecht Henriksen begge at svare på, hvorfor Segboard.dk – indtil metroxpress afslørede det - i strid med markedsføringsloven markedsførte sig med fem grønne Trustpilot-stjerner, når sandheden er, at webshoppen får to orange stjerner.

Opdatering:
Kort efter metroxpress publicerede denne artikel på mx.dk modtog Jan Bodin denne mail fra Segboard.dk:

'Hej Jan,

Vi beklager at have misset din mail. Din ordre er hermed annulleret og pengene er blevet refunderet.

Du skulle meget gerne modtage en mail indenfor kort tid.

Kind regards / Med venlig hilsen

Segboard / Kundeservice'

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress