Af - 21/09-16 08:33; Opdateret: 21/09-16 10:04

Her er Danmarks MINDST populære supermarked blandt ungeHer er Danmarks MINDST populære supermarked blandt unge

Hvis du gerne vil købe ind blandt andre unge, skal du holde dig fra Dagli' Brugsen. Her handler unge mellem 15-33 år nemlig mindst viser en ny undersøgelse.

Bildstrecke im Grossformat »

Kilde: En ny undersøgelse, som Retail Institute Scandinavia A/S står bag.

Bilka, Lidl eller Fakta. Der er mange forskellige supermarkeder at vælge mellem, når man er løbet tør for mælk eller har brug for en frysepizza. Men selvom udvalget af butikker er stort, har danske unge en klar præference:

Netto.

Næsten hver tredje dansker mellem 15-33 år svarer i en ny undersøgelse, at de oftest sætter benene i Netto, når der skal handles ind.

Like MX Penge på Facebook, hvis du vil opdateres med artikler om forbrugsvaner.

- Netto er et lavprissupermarked, der er gode til at prioritere spotvarer. De har dermed et vekslende sortiment, og det appellerer til især de unge kvinder, der går op i at finde de gode tilbud, siger Dorte Wimmer til metroxpress.

Hun er direktør i Retail Institute Scandinavia, der har fokus på detailhandel og forbrugeradfærd.

LÆS OGSÅ: Nu åbner Nemlig.com for levering disse steder i Danmark

Unge mænd tiltrækkes derimod af de hurtige løsninger. Disse er Netto blandt andet garant for, fordi de ikke har nær så stort et udvalg som nogle af de større butikker, og dermed kommer man hurtigere gennem butikken.

Vi har holdt fokusgrupper, hvor mændene siger, at de helst vil handle i butikker, hvor de 200 mest solgte varer står let tilgængeligt. Mænd vil gerne handle hurtigt og har derfor ikke brug for det store udvalg.
Det siger Dorte Wimmer.

LÆS OGSÅ: Supermarkeder klar til mobilt dankort fra årsskiftet

Hun uddyber, at mange mænd gerne vil have et decideret 'fast track' - altså en hurtigbane i supermarkedet, ligesom man ser i lufthavnen.

- Vi ser allerede nu, at man i USA og til dels i England er begyndt at differentiere supermarkederne, så der er et 'fast track' og en oplevelses-bane i butikken, siger eksperten til metroxpress.

Hun har 19. september udgivet en bog, der sætter fokus på unge danskers adfærd og præferencer i forhold til at handle i supermarkeder.

LÆS OGSÅ: Snart kan du købe fødevarer med hamp i supermarkedet

Metroxpress spurgte Informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop, der blandt andet ejer Dagli’ Brugsen, hvorfor han tror, at Dagli’ Brugsen tiltrækker så lidt til unge.

- Dagli’ Brugsen er placeret i områder, hvor hovedparten af befolkningen er væsentlig ældre. Butikkerne ligger i landsbysamfundene, og de appellerer derfor til de ældre medborgere, forklarer han.

Han er derimod ikke overrasket over, at Fakta, som også er en del af Coop, ligger nummer tre i undersøgelsen:

- Fakta appellerer til de helt unge, der lige er flyttet hjemmefra. Det gør vi blandt andet ved at kommunikere med dem på Snapchat, og vi sælger portioner i små størrelser.

Nettos direktør, Claus Juel Jensen, forklarer, hvorfor han tror, at så mange danske unger vælger at handle i Netto:

- Vi har et koncept, der hedder ”En ny verden hver uge”, hvor vi har nye, ugentlige spotvarer indenfor fødevarer og nonfood-produkter. Det koncept har vi etableret for at tiltrække de unge, siger han til metroxpress.



LÆS OGSÅ: Homoseksuelt par blev smidt ud af butik - flere hundrede i 'kysse-protest'

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress